torsdag 23 april 2020

Fondroboten BetterWealth



BetterWelath är ännu en fondrobot och liknar därmed Lysa, fundler, opti mfl. Vad som framförallt skiljer BetterWealth från de övriga är lägre aktieandel och att många av portföljerna innehåller en del guld. Tyvärr är också avgiften något högre.

De erbjuder 7 olika portföljer och den med högst risk har faktiskt bara 63% aktier. Närmare 30% placeras i räntor, 2% i råvaror och resten i "alternativa fastighetsbolag". Ganska låg risk för att vara den mest aggressiva portföljen alltså, de flesta brukar vilja ha högre aktieandel för ett långsiktigt sparande.

Den portfölj jag tycker ser mest intressant ut är istället den som benämns Medelhög risk (se bild ovan) och har följande fördelning:

Aktier: 43%
Råvaror: 9% (Varav guld 8%)
Alternativa fastighetsbolag: 3%
Räntor: 44%

Andelen räntor tycker jag i och för sig är för hög och skulle gärna skjuta över en del till råvaror och guld men tyvärr går det inte att välja en egen fördelning.

Aktiedelen är inte så mycket att säga om utan det ser ut att vara en bra blandning mellan globalt/Sverige/Japan/Europa/USA.

Guldet består av en fysiskt backad ETC från Ishares vilket förstås är utmärkt.

Räntedelen ser också bra ut med mestadels europeiska och amerikanska statsobligationer men även en del företagsobligationer.

Jag tycker alltså det här ser ganska bra ut men hittar två ganska stora nackdelar:

1. Avgiften är ganska hög, 1%. Dyrt jämfört med t ex Lysa som kostar under 0,4% och fortfarande ganska dyrt även om man tar i beaktande att det kostar en del i courtage att köpa t ex ETF:er för guld om man ska sätta ihop portföljen själv.

2. Jag hittar ingen fördelning jag är riktigt nöjd med, jag skulle vilja ha max 30% räntor och minst 15% guld/råvaror. Nu är förvisso fördelningen en ögonblicksbild och kommer variera över tiden men så stor skillnad blir det kanske inte.

Vad jag inte förstår är varför inte fler kan göra som Lysa och låta kunden själva bestämma exakt vilken fördelning man vill ha. Med lite lägre avgift och med den möjligheten skulle jag gärna testa BetterWealth 😀.


4 kommentarer:

  1. Hej Lekonomi!
    Tack för intressant och utförlig artikel. Tycker också BetterWealth verkar spännande. Dock verkar det som att du missat att BetterWealth justerar sina fördelningar över tid baserat på risken i marknaden. Jag är kund hos BW och har deras högriskportfölj. Exempelvis innehöll den mer än 90% aktier i början av året medan den numera har runt 60% aktier. BW justerade faktiskt under börsoron vilket minskade nedgången betydligt (och även minskade uppgången lite så klart). Gillar deras approach eftersom den verkar minska risken för stora förluster.

    Hittade detta inlägget med mer info: https://blog.betterwealth.se/2020/04/kvartalssummering-q1-2020-stabilitet-i.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja, jag förstod att fördelningen varierade över tid men inte så mycket som den tydligen gör.

      Tack för länken :)

      Radera
  2. Hur kan man skriva ett sådant här inlägg när man inte ens läst på tillräckligt för att förstå själva poängen? Du kan inte ha lagt många minuter på att försöka. Mvh.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag förstår vad BetterWealth försöker göra men jag är tveksam till om det kommer fungera i längden att anpassa portföljen till vad de tror om marknaden så därför valde jag att inte kommentera den delen. Det borde jag uppenbarligen gjort.

      Radera