tisdag 21 april 2020

Trine vs Corona



I december 2018 började jag investera i Trine med ambitionen att sätta cirka 100 Euro/månad  i nya lån.

Inte helt oväntat har Coronakrisen i viss mån drabbat även Trine, men än så länge kanske inte i lika stor utsträckning som man skulle kunna tro. Enligt Trine har betalningar försenats i Pakistan, Indien och Uganda men övriga marknader är än så länge opåverkade.

En titt på utbetalningsplanen för mina lån visar också att det har blivit några stycken som är försenade, vissa av dem hade i och för sig problem redan innan Corona:


Att något av dem inte blir helt återbetalt är förstås en överhängande risk, men det är något man får räkna med och därför det är bra att investera mindre belopp i många olika lån.

Jag tar det ändå lite lugnt med Trine just nu, jag hade nu 91 euro på kontot som kommit in som återbetalning från tidigare lån och valde att skjuta till måttliga 9 euro för att investera 100 euro i ett nytt lån.

Som nästan alltid blev det det lån jag bedömer har lägst risk (och därmed lägst ränta). Den här gången blev det till Greenlight Planet i Tanzania. Greenlight Planet har ett bra track record och företaget rankas som A- av Trine. Räntan är 6% över 48 månader.

Det blev det 23:e lånet och jag har nu totalt investerat 2300 euro i Trine.

Nästa månad blir (förhoppningsvis) månaden med högst utdelning återbetalning hittills, drygt 100 euro:


Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar