torsdag 16 april 2020

Guldportföljerna på plus igen


När Coronakrisen började drogs även portföljer med lägre risknivå med i fallet och hamnade på minus. De senaste dagarna har dock guldpriset tagit fart och just nu är faktiskt både Golden Butterfly och Golden Future tillbaka på plus igen.

Utvecklingen för Golden Butterfly ser vi ovan, +2,87% i år jämfört med Stockholmsbörsen -16%. Det är framförallt guldet som har bidragit till det men även de amerikanska räntefonderna. Till skillnad från en "klassisk" Golden Butterfly har jag viktat guldet 30% istället för 20 vilket hittills visat sig vara rätt beslut.

Utvecklingen för Golden Future i år ser ut så här:


Nästan identisk med Golden Butterfly med andra ord. Fördelningen är här 10% silver, 40% guld och 50% aktier i vad jag bedömer som framtidsbranscher (därav namnet). Även här är det förstås framförallt ädelmetallspriserna som har bidragit positivt till utvecklingen men även många av fonderna har presterat bättre än index i år:

SPP Global Plus A -9,68%
DNB Teknologi -6,70%
Swedbank Robur Access Asien -8,33%
Save Earth Fund -7,72%
DNB Health Care -1,28%

Tillsammans utgör portföljerna drygt 30% av mitt sparande. Jag tror/hoppas mycket på portföljerna kommande år pga den stora andelen guld. Eller rättare sagt pga den enorma ökning av stimulanser och skulder som bör driva upp guldpriset ännu högre.

Räntor känns svårt att investera i över huvud taget just nu, men flykten till dollar bör åtminstone hålla uppe de amerikanska räntefonderna ett tag till. Jag ska försöka vara långsiktig och fortsatt ha 30% räntor i portföljen, ska jag göra någon förändring är det väl i så fall att vikta över lite mer till USD-fonderna.

Då känns Golden Future enklare, håll 50% guld (och eventuellt lite silver) och 50% aktier och ombalansera 1-2 ggr/år. Vad skulle kunna gå fel? 😀

1 kommentar:

  1. Då centralbankerna skapar krediter för fulla muggar, vissa gruvor och präglare är nedstängda och butikerna inte kan erbjuda så mycket guld och silver är det kanske läge att utöka exponeringen. FED skjuter ju upp sin sista rapport hur mycket de skapat.... Jag ökade i Silver Bullet i alla fall. / Erik G

    SvaraRadera