tisdag 14 april 2020

Aktieportföljen vs Corona



I början av Coronakrisen gjorde jag ganska stora förändringar i aktieportföljen. Jag sålde av en del och omplacerade det till breda fonder, guld/silver samt mer defensiva aktier. En del finns också kvar i likvida medel i väntan på nästa nedgång.

Aktieportföljen är numera en ganska liten del av det totala sparandet men det kan ändå vara intressant att se hur den har utvecklats under året. Det antagande jag gjorde var att på kort sikt skulle defensiva sektorer så som telekom, dagligvaror och läkemedel klara sig bättre än övriga.

Så här har aktierna utvecklats hittills i år:

AstraZeneca +1,84%
Axfood -1,92%
Castellum -25,20%
Essity +1,66%
Fortum -28,91%
Getinge +10,46%
Gjensidge Forsikring +3,66%
Hufvudstaden -26,53%
ICA +0,78%
Investor -6,65%
Latour +2,95%
Lundbergföretagen +5,84%
Novo Nordisk +5,28%
Sampo -26,42%
Svolder -19,91%
Telia -11,38%

Siffrorna ovan visar alltså utvecklingen från 1/1 i år. Lyckades man plocka upp dem under det största raset kan man ligga +30% eller mer.

För läkemedel/sjukvård (AstraZeneca, Getinge, Novo Nordisk) och dagligvaror (ICA, Axfood, Essity) har det alltså stämt ganska bra. Både Essity och AstraZeneca var för övrigt +8-9% idag, i Essitys fall berodde det åtminstone delvis på hamstring och i AstraZenecas fall rykten om läkemedel som ska ge resultat vid behandling av covid-19.

Telia har klarat sig marginellt bättre än index men inte riktigt utvecklats så som jag hade hoppats.

De flesta defensiva sektorer börjar se dyra ut nu medans framförallt fastigheter fortfarande ser ganska billigt ut, trots den senaste tidens uppgång. Jag ser dock inte något direkt köpläge i nånting just nu, jag tror tyvärr inte börsen bottnade 23/3 utan vi ska ner lägre under året.

Även guld har gått starkt under året och är i skrivande stund +14% för året eller drygt 1730 USD/troy oz. Kanske inget klockrent köpläge där heller alltså, i alla fall inte om man redan har en hyfsad andel guld i sitt sparande.

Silver har också fått lite fart senaste tiden men ser billigt ut jämfört med guld. Idag blev det därför ett köp av WisdomTree Physical Silver (VZLC) som numera går att handla även på Avanza.



1 kommentar:

  1. Det tror jag också, vi ska ner ännu mer... tyvärr. Bra för dom som har pengar ;)

    SvaraRadera