söndag 13 oktober 2019

Översikt totalt sparande


Bland det viktigaste att få till i sitt sparande tycker jag är att få rätt balans mellan olika tillgångsslag. Jag blir alltid förvånad när jag läser en artikel om diversifiering och kontentan blir att skribenten med diversifiering menar en portfölj med 100% (mestadels svenska) aktier i lite olika branscher. Det är ju bara det första steget, för att diversifiera på riktigt tycker jag man behöver fler tillgångsslag.

 Jag har gått igenom mina olika portföljer och sätt över hur jag ligger viktad i olika tillgångsslag om man slår ihop alla portföljer.

Med fyra olika portföljer tog det en stund men det var en nyttig övning då framförallt aktieandelen var lägre än jag trodde. Nu tog jag med sparkontot (Nordax med 0,90% ränta) här också vilket kanske blir lite missvisande, tar man bort det ökar aktieandelen från cirka 52% till cirka 65% vilket känns som en mer rimlig nivå.

Tittar man bara på bilden ser det ut som att det skulle gå att flytta över ganska mycket från sparkontot till aktier men sparkontot är ju till för målsparande (bil) inom en obestämd framtid så några större förändringar blir det nog inte där.

Guld ökar jag gärna några procent till i och det blir då i form av insättningar i guldportföljerna. Men vad jag behöver öka mest i är faktiskt aktier och det kommer framförallt ske genom insättningar i min mest aggressiva portfölj, Lysa 80/20.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar