tisdag 25 juni 2019

Köpt och sålt


Igår var det #uppesittarkväll och idag kom lönen vilket betyder mer pengar till de tre portföljerna.

Den här gången blev det faktiskt ingen insättning alls i huvudportföljen då jag redan har cirka 8% likvider där. Pengarna hamnade istället i Golden Butterfly-portföljen och Lysaportföljen. Båda två är helt passiva och jag loggar i princip bara in en gång i månaden på dem och gör mina köp.

Men det har som vanligt varit en hel del transaktioner i huvudportföljen:

Köpt
Senaste tiden har jag framförallt ökat i XACT Högutdelande, DBX GBL DIV och Saxxum Aktiv.

Jag har också tagit in två nya fonder i portföljen, DNB Telecom och DNB Health Care. För tillfället uppgår de bara till 0,5% av portföljen vardera. Målviktning just nu runt 2-3% vardera.

Sålt
XACT Råvaror kommer att läggas ned 23/9 pga för låga handelsvolymer så jag har sålt hela mitt innehav. T ex Handelsbanken råvarufond kan vara ett alternativ men jag har tagit mig en funderare och skippar råvaror helt i huvudportföljen för tillfället.

Ska man ha råvaror tror jag mer på att välja ut några enskilda råvaror (t ex kaffe, sojabönor) och handla dem istället för att köpa en mix av en mängd råvaror som inte har något gemensamt.

Säljkandidater
Här brukar jag nämna Duni, Resurs och SEB.

Duni har äntligen tagit fart, efter köprekommendationer från både Börsveckan och Dagens Industri steg aktien +7,77% igår och +1% idag på en i övrigt negativ börs. Jag försöker ju sälja förlorare och inte vinnare så att sälja Duni är inte aktuellt för tillfället. Duni handlas för tillfället till P/E 24 så att öka är inte heller aktuellt.

Resurs ser som vanligt billigt ut. Nyheten att Nordic Capital (äntligen!) sålt av sitt innehav borde få kursen att lyfta på sikt. För närvarande behåller jag mitt innehav och inväntar en uppvärdering a la Duni.

Någon större uppgång i SEB (eller storbank öht) tror jag dock inte på i närtid så det får bli portföljens enda säljkandidat.

Köpkandidater
Bland portföljbolagen har jag som vanligt svårt att hitta något köpvärt. Jag skulle vilja öka i Disney, men det tar emot lite på nuvarande kurs.

Ett annat bolag jag tittat lite på är vattenbolaget Xylem. Nuvarande P/E runt 27 gör det svårt att köpa här också, men det är inte omöjligt.

I övrigt lär jag fylla på i fonder (framförallt DNB Telecom och Health Care) och utdelande ETF:er.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar