torsdag 27 juni 2019

Köpt Xylem



Idag slog jag till på en liten post om cirka 0,25% av portföljen i vattenbolaget Xylem som jag har spanat på ett tag. Som vanligt kommer jag att skala mig in genom flera köp, målvikt 2-3%.

"Let's solve Water" är bolagets anspråkslösa slogan och det sammanfattar väl verksamheten ganska bra. Det handlar om vattenförsörjning genom allt från infrastruktur till verktyg för analys och rengöring.


Det finns mycket att gilla med bolaget, dels är det en i grunden ganska defensiv verksamhet då 50% av intäkterna kommer från "utilities" (själva infrastrukturen för vattenförsörjning) och dels får man exponering mot miljö/hållbarhetstrenden.

Bolaget växer också kraftigt, vinst per aktie förväntas öka med 10-15% per år de närmaste åren enligt många bedömare. Så om allt går väl får man alltså både ett defensivt och ett växande bolag 😃.

Värderingen blir förstås också därefter, Xylem handlas till cirka P/E 27 just nu. Som jämförelse är snittet för S&P 500 för närvarande runt 22, så ur det perspektivet är det inte så extremt.

Bolag med liknande inriktning (Danaher, Ecolab) ligger dessutom ofta närmare P/E 40. Faktum är att Xylem är det vattenbolag med lägst värderingen jag har hittat som uppfyller mina kriterier. Som kriterier har jag bland annat bolagsstorlek och stigande utdelningar.

Bolagsvärdet för Xylem är cirka 14 miljarder USD och de har betalat stigande utdelningar sedan 2012. Utdelningen är dock låg, cirka 1,2%.

Ett alternativ för att få exponering mot vatten/miljö-sektorn kan vara att investera i en fond så som Save Earth Fund. Man får då visserligen bolagsspridning med oftast också ett antal bolag med riktigt höga värderingar så jag skulle nästa bedöma risken högre i en sån fond jämfört med att själv hitta rimligt värderade bolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar