lördag 29 juni 2019

Klimatbytet och greenwashing



I skrivande stund har nästan 800 personer följt uppmaningen på Klimatbytet.se och bytt ut sina pensionsfonder till "klimatsmarta" sådana.

Med klimatsmart menas i det här fallet en fond som har klassats som låg CO2-risk av Morningstar. Jag tycker det lätt blir lite greenwashing över sådana listor, t ex finns Avanza Zero med på listan. I de 29 mest omsatta bolagen i Sverige ingår som bekant mycket bank och verkstadsbolag, det är i alla fall inte det första jag kommer och tänka på när man pratar om klimatsmarta bolag.

I övrigt är det ganska nischade fonder och/eller ganska få innehav i många av fonderna.

Om man nu ska ta hänsyn till detta i pensionssparandet så tycker jag man ska välja en så bred fond som möjligt. Den bredaste jag hittar är Danske Invest SICAV - SRI Global som innehåller 1117 bolag. De senaste tio åren har fonden presterat nästan identiskt med världsindex (MSCI World) vilket ju inte är så konstigt då det i princip är det index man följer, fast man har plockat bort några hundra bolag som anses oetiska.

Vill man göra skillnad på riktigt tror jag mer på att välja till bolag istället för att välja bort. Det vill säga investera några procent av sitt totala sparande i t ex:

* Trine
* Bolag som jag gör skillnad på riktigt, t ex Xylem
* Fonder med bolag som gör skillnad på riktigt, t ex Save Earth Fund






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar