tisdag 28 maj 2019

Köpt Disney och portföljöversyn



Idag gjorde jag slag i saken och köpte mina första aktier i Walt Disney Co, motsvarande cirka 0,5% av portföljen. På sikt är målet (minst) 2%.

Jag har ju också som mål att minska ägandet i enskilda aktier till cirka 50% (är 60% idag) så det betyder att jag behöver sälja av ett antal innehav vilket är lättare sagt än gjort då jag är ganska nöjd med de flesta. 

När jag ändå håller på passar jag på att se över fonder och ETF:er också då det börjar bli ganska spretigt i portföljen. 25 aktier, 6 fonder och 5 ETF:er...

Säljkandidater aktier:

Duni
Fortum
Nordea
Resurs
Skanska

Fortum har en för hög värdering för att jag ska vilja öka. Övriga har haft en svag utveckling den senaste tiden och det verkar dröja innan det vänder för bolagen. Har dessutom viss exponering mot Nordea och Skanska via korsägande.

Säljkandidater fonder:

Pacific Multi Asset A

Svag utveckling senaste åren och ganska volatil. Ett plus är att den innehåller guld med det gör även Saxxum Aktiv som har lyckats bättre. Vid försäljning åker pengarna in i den och Atlant Opportunity.


Säljkandidater ETF:er:

DBX MSCI WORLD (DR) 1C

Jag började månadsspara hos Lysa  för några månader sedan med fördelningen 80% aktier 20% räntor så kommer med tiden få ett ganska stort innehav i globala indexfonder. Blir därmed kanske lite tårta-på-tårta att ha en global indexfond i den vanliga portföljen också. 

Jag har ingen brådska med att sälja av innehav men kommer troligen börja sälja av successivt och vikta över mot fonder och ETF:er istället, då framförallt XACT Högutdelande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar