söndag 7 april 2019

Korsägande i portföljen



Med korsägande menas att ett bolag eller en fond har ett innehav i ett annat bolag, har man då båda två i portföljen uppstår ett korsägande. Har man inte koll på detta kan man få större exponering mot enskilda bolag än man kanske hade tänkt sig.

Efter att ha gått igenom min egen portfölj kom jag fram till följande:

Industrivärden
Skanska utgör 4% av portföljen.

Investor
SEB utgör 11% av portföljen.

Sampo
Innehar 21% av aktierna i Nordea, eftersom de har liknande börsvärde bör man kunna se det som att man får cirka 20% Nordea när man köper Sampo.

XACT Högutdelande
Sampo 2,95%,
Axfood 2,69%
SEB 2,61%
Gjensidige 2,6%
Skanska 2,5%
Nordea 2,5%
Castellum 2,32%
Investor 2,32%,
Industrivärden 2,21%

Slutsatser
* Jag har dubbelexponering mot ganska många bolag via XACT Högutdelande. T ex har jag cirka 5% Sampo, Investor och Industrivärden i portföljen + 2-3% av de 12% jag har i XACT Högutdelande. Det gör än så länge inte särskilt stor skillnad, runt 0,3% extra per innehav.

* Jag har trippelexponering mot Skanska, Nordea, SEB och Nordea via XACT Högutdelande, Sampo, Investor och Industrivärden.

* Trippelexponeringen mot Nordea och SEB gör att jag inte kommer öka mycket mer i de innehaven, via korsägande har jag redan ett tillräckligt stort innehav.

* Jag har successivt minskat mitt innehav i Skanska. Om jag sålde av hela innehavet skulle jag fortfarande har kvar en liten exponering om cirka 0,25% av portföljen vi korsägande.

* Ganska många av mina innehav återfinns i XACT Högutdelande. För att förenkla skulle jag kunna minska ner/sälja de innehaven och öka i XACT Högutdelande. Inte aktuellt just nu men tål att tänkas på.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar