lördag 18 november 2023

Uppdatering Multi Asset


I förra inlägget gick jag igenom portföljen "utdelningsfonden" och detta blir en uppdatering av den (ännu) mer defensiva portföljen Multi Asset. Fördelningen är i dagsläget: 

Storebrand Global All Countries 51%
Skogsfond Baltikum
Amundi Fds Volatil Wld A USD C 5%
BITCOIN XBT 1%
AMF Räntefond Mix 10%
Xetra-Gold (4GLD) 16%
WisdomTree Physical Silver (VZLC) 7%
Amundi Blbrg Equlwght Commdt ex-Agricl UCITS ETF A (LYTR) 10%

Enda förändringen den senaste tiden är att jag sålt Skogsfond Baltikum för några månader sedan efter en uppgång på cirka 50% sedan köp. Anledningarna är väl egentligen just att den gått upp så mycket på kort tid utan att jag förstår varför och det är dessutom väldigt låg handel (och därmed hög spread) i fonden.

Aktiedelen utgörs fortfarande endast av fonden Storebrand Global All Countries men här börjar jag fundera på att ta in en svensk indexfond igen pga valutarisken. Det mesta i fonden handlas i Euro eller USD så en förstärkning av kronan med 10% eller 20% skulle nästan påverka portföljen lika mycket i negativ riktning. 

Om en sådan förstärkning någonsin kommer inträffa vet jag förstås inte, man kan bara konstatera att kronan är historiskt svag och att förhållandet mellan olika valutor har en tendens att jämna ut sig över tiden.

I så fall blir det troligen på sikt 40% Storebrand Global All Countries och 10% PLUS Allabolag Sverige Index vilket väl inte kommer göra någon enorm skillnad.

I övrigt är jag ganska nöjd med fördelningen mellan olika innehav och planerar inte att göra några större förändringar. AMF Räntefond Mix har länge haft en tråkig utveckling men har nu stigit +2% den senaste tre månaderna, vilket får anses vara ganska mycket för en räntefond med låg risk.

BITCOIN XBT brukar antingen vara det som går bäst eller sämst i portföljen och så även detta år, +137%(!) hittills i år. Jag har en pragmatisk inställning till bitcoin och vet inte om värdet kommer bli 0 eller 1 000 000 USD i framtiden så jag vågar inte ha mer än 1% exponering i portföljen. 

Utvecklingen hittills i år för portföljen är +8,84% vilket väl är ungefär det förväntade med 50% i en global aktiefond.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar