torsdag 13 augusti 2020

Sålt två fonder

I inlägget "Om man skulle börja om" skrev jag så här för drygt 2 månader sen:

"Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv är faktiskt något av en favoritfond(!) men jag ser den som en hedgefond och med 20% guld/silver/krypto har man hedge så det räcker och blir över."

Sen dess har min exponering mot ädelmetaller ökat något så att den nu är ganska nära 20 procent... så jag har idag sålt fonden och även PriorNilsson Realinvest. 

Jag resonerar som så att med bara 40% aktieexponering  så behöver jag inte ha defensiva fonder också. Jag gillar fortfarande Saxxum Aktiv som klarade sig galant genom kraschen i mars. Sitter man med 100% aktier och vill minska risken kan det vara något att titta på.

PriorNilsson Realinvest får väl också anses som ganska defensiv så den säljs av samma anledning. Telia är för närvarande största innehav, det säger väl det mesta.

Fonderna utgjorde tillsammans cirka 5% av totalt sparande som nu måste investeras på annat håll. Jag har redan tillräckligt med kassa så jag ska försöka att inte dra ut på det allt för mycket.

Framförallt kommer jag att fylla på i SPP Global Plus A som blivit lite underviktad efter att jag flyttade vissa fonder till SAVR samt i Lysa.

Efter det blir aktiedelen av portföljen kanske lite renare med indexfonder som bas och sedan en del tech, miljö, hälsovård, investmentbolag och småbolag.

Inte helt oväntat kom det en rejäl dipp i både guld och silverpriset tidigare i veckan men det har i skrivande stund återhämtat sig ganska bra så det blir inte aktuellt med några fler köp där på de här nivåerna. Skulle guldpriset sjunka till under 1800 USD kommer jag nog börja köpa igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar