onsdag 27 maj 2020

Preffar vs börsnedgång





Jag brukade ju gilla preffar. Jag tänkte mig att de borde fungera som ett mellanting av obligation och aktie, dvs visserligen begränsad uppsida men också begränsad nedsida.

Sedan kom Corona-kraschen och det visade sig stämma mycket dåligt. De flesta preffar gick ner precis lika mycket som allt annat, dvs uppsidan var begränsad men dessvärre inte nedsidan.

Men det spelar väl inte så stor roll, då blir ju bara den procentuella utdelningen ännu större? Som vanligt finns det förstås tyvärr inga garantier till utdelning, preferensaktier innebär ju bara att man har företräde till utdelning, framför stamaktier.

För några dagar sedan meddelade t ex Volati att de ställer in utdelningen även för preferensaktien.

Den som ägt Volati Pref i år har alltså fått snarlik (eller faktiskt sämre) utveckling som index och nu ställs dessutom utdelningen in.

Jag sålde av mina preffar i början av kraschen och det är inget jag ångrar. Har svårt att se att det är något jag skulle investera i igen. Uppmärksamma läsare minns kanske att även "preferensaktier" tidigare var med i meningen "Aktier, fonder, guld, portföljteori och annat kul" högst upp på sidan. Jag plockade bort det lite diskret för några veckor sedan 😉.

Jag tror inte börsen har bottnat än för i år och då räknar jag med att mönstret upprepas - preffar faller lika mycket som index och några kommer dessutom att ställa in utdelningen.

2 kommentarer:

  1. Utdelning från preferensaktier kan väl inte utebli, om jag förstått saken rätt? De kan bara skjutas upp, och därtill med en liten dröjsmålsränta.

    Risken i preferensaktier är väl snarare i utställarens soliditet. Om Volati skulle gå omkull går pengarna omintet. Den risken ser jag dock inte som särskilt stor, det ändå ett välskött bolag.

    Vad säger du om det? Har jag missförstått något?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jo, det stämmer förstås. Dock kan de skjutas upp på obestämd tid... den som har preffar i eniro har t ex fått vänta sedan 2017.

    https://hernhag.se/preffar/

    SvaraRadera