lördag 29 februari 2020

Sålt mycket, köpt lite



Nedgången fortsatte igår och veckans resultat för OMXS30 blev -11,19%. En nedgång på -11% kan man tycka inte är så mycket att orda om, en riktigt börskrasch kan ju innebära -50% eller mer.

Men det som skiljer den här nedgången från tidigare är hur fort det har gått. Som jämförelse tog det 59 handelsdagar för börsen att sjunka lika mycket under hösten 2018. Normalt tar större nedgångar flera månader eller år vilket är lättare att hantera psykologiskt om man varje månad kan skjuta in nya pengar på börsen.

Att börsen faller så här fort är alltså något mycket ovanligt och oavsett hur utvecklingen blir framöver lär veckan gå till historien och kanske jämföras med t ex "Svarta måndagen" den 19 oktober 1987 då börsen föll över -20%.

Övriga bloggare och #finanstwitter verkar (än så länge...) ganska obrydda över detta, det här är ju sånt som händer på börsen och det är bara att lugnt fortsätta köpa mer. Nästan som det skulle vara nån slags prestige i att aldrig sälja.

En av få som går emot strömmen är Leva drömmen som tror på en mer långtgående nedgång och dessutom lyckades sälja av allt precis innan veckans nedgång.

Så drastisk har inte jag varit och har heller inte sålt med särskilt bra tajming men jag tror också att nedgången kommer fortsätta ett tag till. Stängda fabriker och städer har reell påverkan på världsekonomin och jag har svårt att se hur rapporterna för Q1 i april skulle kunna få ett positivt mottagande t ex när flera företag redan har varnat för hur Corona kommer påverka resultatet. Hur mycket av detta som redan är inprisat är förstås svårt att veta.

Sålt
Så under torsdagen och fredagen har jag sålt av följande innehav:

Akelius D
Klövern Pref
Volati Pref
Sdiptech Pref
Consolidated Edison Inc
Procter & Gamble Co

Jag hade Akelius D och preffarna i portföljen främst för att sänka risken. Det visade sig fungera mycket dåligt och de sjönk nästan lika mycket som allt annat. Nu har jag testat det, det fungerade inte, så jag säljer och går vidare 😀. Akelius såldes med en liten förlust och preffarna med en vinst om några procent.

Consolidated Edison och Procter & Gamble såldes för att jag egentligen inte har särskilt bra koll på bolagen utan mest köpt dem för att de är dividend aristocrats/kings. De såldes med 7% respektive 33% vinst.

Köpt
Anledningen till att sälja nu är förstås att jag tror nedgången kommer hålla i sig ett tag till och vill då sitta med en del likvider för att kunna köpa mer. Att vara fullinvesterad visade sig alltså inte heller fungera särskilt väl för mig.

Den som tycker att det går emot vad jag skrev i tisdags om att det är dömt att misslyckas att försöka tajma marknaden har helt rätt. Men sedan dess har nedgången fortsatt och det är som Mike Tyson lär ha sagt - "Everyone has a plan until the get punched in the mouth".

Men samtidigt som jag har sålt av så har jag köpt lite under veckan också och fyllt på i följande innehav:

Axfood
Investor
Industrivärden
Disney
Visa (ny)
Xact Högutdelande

Jag har fyllt på i befintliga innehav och dessutom äntligen gjort mitt första köp av Visa på 179 USD. 

Efter alla köp och försäljningar är jag nu 19% likvid i aktieportföljen. Portföljen står för ungefär halva mitt sparande så det är inte så mycket som det låter som.

Fondportföljerna har lägre risk så förutom lite köp av aktiefonder har jag faktisk inte rört dem. Skulle nedgången fortsätta kan det bli aktuellt att ombalansera mellan aktier/guld/räntor lite tidigare än jag hade tänkt.

Disclaimer
Det var mitt sätt att hantera nedgången hittills, för mig känns det bra att just nu sitta med lite likvider och kunna köpa om nedgången fortsätter. Om den mot förmodan inte gör det så är det enda som händer att går miste om några procent extra avkastning.

All forskning och tidigare erfarenhet visar dock att det är svårt/omöjligt att lyckas med marknadstajming och att det är bättre att bara fortsätta månadsspara om man är långsiktig. Med andra ord - gör inte som jag gör, gör som jag säger 😀.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar