tisdag 3 mars 2020

Fed to the rescue?



Igår steg USA-börsen cirka +5% efter uttalande av den amerikanska centralbanken om kommande stimulanser och räntesänkningar. För några timmar sedan kom också beskedet att Fed sänker räntan med hela 0,5 procentenheter från 1,5-1,75 till 1,0-1,25%.

Att man sänker räntan mellan två räntemöten är mycket ovanligt och har inte hänt sedan finanskrisen 2008. Nästa möte är redan 18/3 och då är ytterligare sänkningar ganska troligt. Att Sverige kan få minusränta igen känns inte heller helt otroligt.

På kort sikt bör det här förstås vara positivt för aktiemarknaden men på längre sikt tycker jag nästan att USA ser ut att närma sig nollränta är läskigare än virusoron (när det gäller ekonomi då givetvis).

Amerikanska index steg först efter beskedet men är i skrivande stund faktiskt på minus. Guldet reagerade som väntat positivt och steg cirka +3%.

Både virusoro och kommande räntesänkningar bör vara positivt för guldet framöver, jag ökade faktiskt innehavet lite idag och kommer troligen fortsätta göra det.

Även om börsen än så länge har stigit den här veckan tror jag det är långt ifrån över och det kan mycket väl vara en så kallad tjurfälla/bull trap vi ser nu. Läs gärna inlägget om tidigare bull traps på Stojko Invest.

Jag är med andra ord fortsatt lite försiktig just nu och har förutom att ha sålt av lite förra veckan nu även sålt det lilla innehav jag hade i Cibus samt minskat från 80/20 till 70/30 på Lysa.

Sett till det totala sparandet är jag cirka 10% likvid för tillfället och kommer köpa kontinuerligt om/när det dippar, både aktier och guld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar