torsdag 27 februari 2020

Lärdomar av nedgången



Nedgången fortsätter och OMXS30 stängde idag på -3,4% vilket innebär cirka -10% på bara en vecka. Jag är just nu glad att jag inte har 100% aktier utan förutom aktieportföljen också ett antal fondportföljer med lägre risk.

Jag har loggat in på aktieportföljen flera gånger per dag under veckan men knappt alls på fondportföljerna. I fondportföljerna har jag en (ganska) fast fördelning mellan olika fonder/tillgångsslag så där blir det inte så intressant att följa utvecklingen på kort sikt.

Särskilt inte på Lysa där jag har fördelningen 80/20 mellan aktier och räntor/obligationer. Det sköter sig självt och om nedgången fortsätter och 80/20-fördelningen rubbas kommer "roboten" automatiskt sälja av lite räntefonder och köpa aktiefonder.

I aktieportföljen händer det desto mer och i absoluta tal har värdet under veckan minskat med cirka 2 medianmånadslöner. Även om jag har lång (20+ år) sparhorisont så känns det förstås ändå inte helt 100.

Jag hade tidigare en del räntefonder även i aktieportföljen för att minska risken vilket jag för några månader sen bytte ut mot preferensaktier. De har visserligen gått ner lite mindre än allt annat de flesta dagar men fungerar ändå inte riktigt som defensivt tillgångsslag. Klövern pref är t ex ner nästan -3% idag.

En annan observation är hur investmentbolagen har reagerat på nedgången. Det har varit ganska stor hype runt investmentbolag de senaste åren men något det inte pratas särskilt mycket om är att de förutom att slå index i goda tider också tenderar att gå åt motsatt håll i dåliga tider. När index backar -3% har investmentbolagen backat -4-5% under veckan.

Så sammanfattningsvis:

  • Egentligen borde jag kanske bara ha fonder och ETF:er.
  • Preferensaktier fungerar dåligt för att sänka risken i portföljen. Räntefonder och guld fungerar desto bättre.
  • Investmentbolag är inga nybörjaraktier, det är högriskaktier!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar