söndag 5 januari 2020

Courtage på Avanza



Sedan några dagar tillbaka kan man se hur mycket man har betalat i courtage på Avanza under 2019. Det hittas under profil - deklaration & kontobesked - mina avgifter - engångsavgifter.

Under 2018 betalde jag 2302 kronor i courtage och hade en förhoppning om att det skulle bli betydligt lägre under 2019. Så blev inte fallet utan jag landade istället på 2733 kronor.

Med courtageklass mini på Avanza betalar man för svenska aktier 0,25% i courtage eller 250 kronor per 100 000. Om jag varit nettoköpare under 2019 hade jag alltså landat på några hundralappar istället men nu har jag sålt och köpt lite mer än vad jag tänkt och det driver upp courtaget.

För utländska aktier är det lite högre courtage (från 1 USD/euro + 0,25% i växlingsavgift) men för svenska aktier är det från 1 krona.

Jag gör ett nytt försök och målet får bli högst 2000 kronor i courtage under 2020, gärna betydligt lägre förstås.

Mycket av nysparandet kommer visserligen gå in i fonder så som Lysa men för de aktieaffärer jag gör kommer jag testa samma strategi som t ex Kronan Till Miljonen använder dvs göra många små köp till så lågt courtage som möjligt. Enligt Avanza är courtaget 1 krona upp till köp för 400 kronor men pga avrundningsregler är det i praktiken upp till 597 kronor.

Lyckas man pricka det 250 gånger kan man alltså investera 149 250 kronor istället för 100 000 för 250 kronor i courtage.

Genom många små köp kan man dels hålla nere courtagekostnaden och dels kan det kännas lättare rent psykologiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar