fredag 3 januari 2020

Mina bästa och sämsta aktier 2019



2019 var ett bra år för de flesta aktier och i detta inlägg tänkte jag gå igenom hur aktierna i min portfölj presterat under året.

Nordiska aktier
Latour B +41%
Castellum +36%
Gjensidige Forsikring +36%
Axfood +36%
Investor A +35%
Industrivärden C +28%
Novo Nordisk B +27%
Fortum +15%

Ett bra resultat där de flesta presterade något bättre än index. Undantaget är Fortum som "bara" gick +15% under året. I de 15% är dock inte utdelningen om cirka 5% inräknad så runt 20% är inte så illa i totalavkastning för en defensiv aktie som Fortum.

Amerikanska aktier
Walt Disney Co +36%
Procter & Gamble Co +35%
AT&T Inc +31%
PepsiCo Inc +24%
Consolidated Edison Inc +18%
Coca-Cola Co +17%

Här gick hälften ungefär som index och hälften sämre än index. Alla utom Disney är dividend artistocrats/kings dvs har höjt utdelningen i minst 25 eller 50 år i följd. 

Consolidated Edison är för övrigt enligt Avanzas årssammanställning den mest obskyra (eller kanske den enda?) av mina aktier, av Avanzas snart 1 miljon kunder är det bara 182 stycken som äger den. Energibolag är kanske inte det mesta spännande men ett minst sagt pålitligt bolag historiskt sett. Grundat 1823(!), har betalat ut utdelning i över 100 år(!) och höjt utdelningen i över 40 år.

Preferensaktier
Klövern Pref +21%
Sdiptech Pref +10%
Akelius D +6%
Volati Pref +5%

Preffar skiljer sig ju en del från vanliga stamaktier, de har en fast utdelning på vanligen 6-8% som betalas ut kvartalsvis och en fast inlösenkurs. Man ska egentligen inte förvänta sig någon kurstillväxt utan går de +-0 och delar ut 6-8% varje år så är det helt ok. Att t ex Klövern pref kan stiga +21% är inte normalt och inget man ska förvänta sig i framtiden. Det låga ränteläget gör att fler och fler söker sig till preffar och det driver upp kurserna.

Just nu tycket jag inte några av preffarna ser särskilt köpvärda ut.

Sdiptech och Volati handlas över sina inlösenkurser. Klövern pref har visserligen en (teoretisk) inlösenkurs på 500 kronor men på dagens kurs runt 375 kronor blir direktavkastningen bara 5,3%.

Akelius D låg länge runt 1,75 euro men har nu tagit lite fart och handlas i skrivande stund till 1,82 euro vilket ger en direktavkastning på cirka 5,5%. 

Kommande köp och sälj
Även om vissa av aktierna har underpresterat mot index hittar jag inga direkta säljkandidater. De flesta av aktierna är ganska defensiva och då är det inte så konstigt att de inte kunde hänga med index under 2019.

Jag är ganska nöjd med fördelningen överlag och den enda aktie jag egentligen känner att jag vill vikta upp något är Axfood. Ser som vanligt dyr ut förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar