onsdag 7 augusti 2019

Plötsligt händer det #2


I maj gick portföljen om OMXS30 och nu var det dags för SIX30RX, det vill säga OMXS30 inklusive utdelningar. Att jämföra mot SIX30RX blir lite mer "på riktigt" då ju utdelningarna är en ganska stor del av uppgången.

SIX30RX toppade på +23% i slutet av April och ligger nu alltså på cirka +12%. Min egen portfölj toppade på drygt +15% för några veckor sedan och ligger nu strax under +13% för året så det är en viss skillnad i volatilitet.

Det är förvisso inte riktigt rättvist att jämföra mot Stockholmsbörsen när jag inte bara har aktier och dessutom inte bar har svenska aktier. Men... alla gör ju det ändå och det är något slags kvitto på att portföljen fungerar som det är tänkt.

Fördelningen i portföljen är i nuläget ungefär så här:

Aktier: 44%
ETF:er (aktier): 19%
Preferensaktier: 10%
Defensiva fonder (aktier): 4%
Räntefonder: 7%
Hedgefonder: 6%
Likvider: 10%

Likvida medel är alldeles för högt annars är jag hyfsat nöjd med fördelningen. Anledningen till att det är så mycket likvider är att jag håller på att vikta över mer till de nystartade portföljerna

Jag vill att de utgör minst 10% av totalt sparande inom kort så har sålt av en del innehav i huvudportföljen, mer om det i kommande inlägg.

I Guld-portföljerna tar det å andra sidan emot lite att köpa guld just nu när det har stigit så kraftigt den senaste tiden, en tillfällig nedgång är nog inte helt otrolig. Försöker därför sprida ut köpen över tiden där också.

2 kommentarer:

  1. Halloj! Ser riktigt lovande ut måste jag säga. Spännande spridning på dina innehav med en hel del olika typer av investeringar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jo det börjar bli ganska stor spridning, har väl fått med det mesta förutom kryptovalutor känns det som. Kanske något att börja titta på ;-)

      Radera