måndag 5 augusti 2019

Keep it simple? #2



För att få bra avkastning behöver man inte göra som jag har gjort och blanda en mängd olika aktier, fonder och ETF:er utan det går utmärkt med ett fåtal fonder om man inte vill lägga ner så mycket tid på sitt sparande.

Jag skrev ett liknande inlägg i mars, i detta inlägg tänkte jag titta närmare på hur konkreta portföljer på Avanza och Nordnet skulle kunna se ut.

Det viktigaste innan man börjar tycker jag är att välja sin risknivå, helt enkelt hur många procent av sitt sparande man vill ha i akter.

Är man 25 år och/eller har 10 000 att placera kan man väl ha allt i aktier, men är man istället 45 år och/eller har 1 000 000 att placera är det inte lika självklart. Har man allt på autogiro och sällan loggar in på sin depå klarar man kanske också lite högre aktieexponering.

Jag vet att många inte håller med mig här så man får helt enkelt själv komma fram till en lämplig risknivå.

I exemplen nedan utgår jag från att man valt 80/20 dvs 80% aktier. Siffror inom parentes efter de olika fonderna är avgiften.

Lysa-portföljen
Det enklaste alternativet. Man skapar helt enkelt ett konto på Lysa och väljer fördelningen 80/20! Avgiften är cirka 0,4% och för det får man ett antal fina index- och räntefonder och framförallt automatisk ombalansering av portföljen.

Med ombalansering menas att Lysa ser till att andelen aktier är ungefär 80% och andelen räntor ungefär 20% hela tiden. Detta innebär att lite aktiefonder kommer säljas av när aktier gått starkt ett tag och placeras i räntor istället. När aktier går dåligt (är billiga) kommer istället lite räntor säljas av och placeras i aktier istället. Smidigt.

Avanza-portföljen
50% Avanza Global (0,11%)
20% Avanza Zero (0%)/SEB Sverige Indexfond (0,27%)
10% Avanza Emerging Markets (0,29%)
10% Spiltan Räntefond Sverige (0,25%)
10% AMF Räntefond Lång (0,14%)

Avanza har numera tre billiga indexfonder, en global, en tillväxtmarknad och en Sverigefond. En global indexfond innehåller drygt 60% USA och inte särskilt mycket Asien/tillväxtmarknad och framförallt inte Sverige så därför brukar man vanligen komplettera med de fonderna.

Avanza Zero har visserligen noll i avgift men är också ganska smal då den innehåller de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen. Det innebär t ex att man får ganska tung vikt i de fyra storbankerna.

SEB Sverige Indexfond är betydligt bredare då den följer indexet SIXRX, dvs hela Stockholmsbörsen. Den har också gett bättre avkastning de senaste 1, 3 och 5 åren så jag skulle välja den fonden trots högre avgift.

För räntor har jag valt två mycket populära och billiga fonder med kort respektive lång löptid. Räntefonder är faktiskt svårare att förstå än aktiefonder, men spiltans förklaring är inte så tokig.

Nordnet-portföljen
50% Länsförsäkringar Global Indexnära (0,22%)/SPP Aktiefond Global (0,33%)
20% Nordnet Superfonden Sverige (0%)
10% Swedbank Robur Access Asien (0,33%)
10% Spiltan Räntefond Sverige (0,25%)
10% AMF Räntefond Lång (0,14%)

Nordnet har inga egna global- eller tillväxtmarknadsfonder så det får här istället bli de billigaste inom kategorin. SPP:s globalfond är lite bredare än Länsförsäkringars men har också lite högre avgift så det är mest en smaksak vilken man väljer.

Nordnet har däremot en Sverigefond som har noll i avgift och är bredare än Avanzas motsvarighet med cirka 70 innehav så har man depån på Nordnet skulle jag välja den.

Men guld då?
Jag tycker ju att man bör ha lite guld i portföljen också men för att försöka hålla det enkelt har jag inte tagit med det här.

På Avanza saknas bra alternativ för tillfället men på Nordnet kan man t ex köpa ETF:en ETFS Physical Swiss Gold. Byt i så fall ut 5-10% av räntefonderna mot den. En nackdel med ETF:er kan i det här fallet vara att den handlas precis som en aktie så det går inte att månadsspara i den genom autogiro.

Under höst/vinter dyker förhoppningsvis ett intressant alternativ för att investera i guld upp från AuAg Fonder. Eftersom det är en fond utgår jag från att den kommer finnas både på Avanza och Nordnet och att det kommer gå att månadsspara i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar