lördag 1 juni 2019

100 inlägg!



Japp, det här blir det hundrade inlägget sedan starten 2019-01-06. Jag var flitig i början och skrev ett inlägg per dag men har på senare tid minskat det till 3-4/per vecka. Bra jobbat ni som klarar av att publicera ett inlägg per dag!

Besöksantalet ligger oftast runt 100-300 sidvisningar per dag med en tydlig uppgång när det publiceras inlägg så att jag inte skriver varje dag längre har minskat antal sidvisningar en del. Totalt antal sidvisningar är hittills drygt 32 000.

Mest lästa
Sparkonto med 0,95% ränta
Avstår Core Ny Teknik
Utdelande ETF:er på Avanza
Sparroboten June från Danske Bank
Inför Nästa nedgång

Mest lästa hittills är kanske något förvånande inlägget om var man får (eller fick, numera kan man få 1% hos Insta Bank) högst ränta.

Core Ny Teknik är en fond som många gillar så att gå mot strömmen lockar förstås läsare. Att Kronan till miljonen skrev om det i en genomgång av veckans bästa blogginlägg gjorde nog också sitt till 😃.

Utdelande ETF:er är många intresserade av så det är kul att flera verkar ha hittat till inlägget om de lite mer okända(?) ETF:erna på Avanza.

Att inlägget om Sparroboten från Danske Bank får så många läsare tycker jag också är lite förvånande, trodde inte det fanns så stort intresse för sparrobotar. Många verkar hitta till just det inlägget via google så det kanske är en lite annan publik.

Click bait-rubriken "Inför nästa nedgång" är jag dock inte så förvånad över att den drar många läsare.

Minst lästa
Köpt Sdiptech Pref

Lyckas inte sortera ut de minst lästa på något enkelt sätt så det får räcka med ett från bloggens första dagar med endast 11 sidvisningar. Det är lite knapphändig information i det inlägget ser jag nu men Sdiptech är fortfarande en intressant pref som är nästintill köpvärd på nuvarande kurs och som dessutom inte har någon fastighetsexponering så som de flesta andra preffar.

Twitter
På Twitter (@Lekonomi1) var jag också lite mer aktiv under bloggens första tid så ska försöka bättra mig där. 90% av mina tweets består av länkar till nya blogginlägg så ska försöka variera mig lite mer.  Antalet följare är inte riktigt uppe på samma nivå som t ex @Investeraren än, i skrivande stund är det 27 stycken 😃.

Intäkter
Tjänar man nåt på att blogga då? På en välbesökt blogg kan det bli många tusenlappar per månad men på en blogg med några hundra sidvisningar per dag blir det... inte så mycket.

Jag anmälde mig till Google AdSense efter några veckor, dvs i Februari i år. Sen dess möts jag av denna bild när jag går in på inställningar för AdSense:

När som helst nu...?
Tror jag läste någonstans att bloggen måste ha varit aktiv sex månader för att det ska gå att aktivera, så i Juli då? Kanske. Än så länge 0 kronor från AdSense alltså.

Eftersom AdSense verkar dröja testar jag med lite banners via adrecord så länge. De fungerar så att om den som har klickat på en länk genomför ett köp/skapar ett konto inom 30 dagar så får jag en viss ersättning, det räcker alltså inte bara att någon klickar. Fungerar säkert bra om man har miljontals sidvisningar men hittills har det för mig blivit totalt 27 unika klick (strax under 1 klick per 1000 sidvisningar) på banners och inga köp. 0 kronor här också alltså.

Den sista möjliga inkomstkälla jag har är Trine som jag skriver om ibland och då även brukar skicka med en länk som ger både den som investerar och mig 10 Euro. De brukar inte ha så många läsare så lite förvånande är att tre personer har valt att registrera sig via länken.

Hör och häpna så gjorde en av dem sin första investeringen för några veckor sedan vilket då också genererade bloggens första intäkt på 10 Euro, tack till dig 😃.

Så sammanfattningsvis har det hittills blivit 10 Euro/drygt 100 SEK i intäkter, eller 1 krona per inlägg.

Tack till alla som läser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar