tisdag 19 mars 2019

Avanza vs Nordnet



När jag blev kund hos Avanza 2012 såg det lite annorlunda ut än idag, i princip alla rekommenderade Avanza eftersom sidan ansågs mer lättnavigerad och det fanns i princip samma utbud som på Nordnet.

Nordnet

Idag upplever jag att Avanza har halkat efter lite och att det finns flera punkter där Nordnet slår dem.

ETF:er
Det här är den viktigaste punkten för mig. Nordnet har ett väldigt bra utbud av ETF:er, framförallt är det de med guld som underliggande tillgång och de med utdelning som jag är intresserad av.

Det går även att månadsspara i vissa ETF:er courtagefritt.

Avanza har inga guld-ETF:er. Utdelande ETF:er har jag hittat två stycken som verkar ok, men Nordnet har fler och bättre.

Shareville
Via Shareville kan man som bekant se innehaven i andras portföljer (fördelning och utveckling i procent, inga summor), kan vara intressant i vissa fall.

Superfonden Sverige (och Danmark/Norge/Finland)
Nordnets gratisfond med det lite småtöntiga namnet Superfonden Sverige är bättre än Avanzas motsvarighet Avanza Zero. Avanzas fond följer OMXS30 och Nordnet ett bredare Index med cirka 70 svenska bolag. Båda har 0 i förvaltningsavgift.

Nordnet har även motsvarande fonder för Danmark/Norge/Finland. Även här är avgiften 0 men eftersom det är en annan valuta tillkommer valutaväxlingsavgift om 0,5%.

Låna ut aktier
Hörde nyligen talas om detta och har inte satt mig in i det än, men det låter intressant:

"Programmet innebär att du som har en kapitalförsäkring hos Nordnet ges möjlighet till extra avkastning på de aktier du har investerat i. Avkastningen skapas genom att Nordnet lånar ut aktierna till externa parter, exempelvis globala investmentbanker. Låntagarna betalar ersättning till Nordnet, som efter avdrag för agentens arvode delas lika mellan Nordnet och dig som kund."

Avanza

Finns det inget Avanza är bättre på då? Jodå.

Användarvänlighet
Det argument som nämns oftast, sajten och appen är helt enkelt bättre än Nordnets. Eftersom jag bara är kund hos Avanza i dagsläget har jag inte  kunnat jämföra.

Avanza Global
Globalfonden med 0,11% i avgift är ett ganska tungt argument för många, även om skillnaden mot andra fonder kanske mest är psykologisk. Hos Nordnet kan man t ex välja Länsförsäkringar Global Indexnära som har en avgift på 0,21%.

Avanza Auto
Avanzas "robot" är inte fantastisk men den är billigare än Nordnets motsvarighet Robosave.

Sparkonton
Avanza har ett antal samarbeten vilket gör att man kan öppna sparkonto hos Avanza och i skrivande stund få som mest 0,75% ränta. Det går att få högre på en nischbank (t ex 0,95% hos Nordax) men för många kan det vara värt den lite lägre räntan att ha det samlat på Avanza.

Även Nordnet har sparkonto men jag hittar ingen information om vilken ränta de erbjuder. Gissar därför på 0%.

Slutsats

Jag har säkert missat några punkter men man kan i alla fall konstatera att det finns fördelar och nackdelar med båda. För egen del ser faktiskt Nordnet på pappret bättre ut än Avanza då det finns många ETF:er där jag skulle vilja få tillgång till.

Det hjälper förstås inte om användarvänligheten är så låg som ryktet säger, men hur illa kan det vara egentligen 😏? 

Det kostar inget att öppna ett konto och testa. Att det blir svårare att få överblick över portföljen när man har flera konton går dock inte att komma ifrån.

3 kommentarer:

  1. Hej Lekonomi,

    Jag använder främst Nordnet men jag hjälper bekanta ibland som använder Avanza.

    Personligen har jag inte riktigt förstått vad folk tycker är så dåligt med användarupplevelsen på Nordnet?

    Jag håller dock med om att Avanza har en "enklare" design och därför är lättare att förstå om man är ny på börsen. De har helt enkelt strukturerat upp informationen bättre.

    Men om sanningen skall fram....använder man verkligen Avanza eller Nordnet när man letar och jämför aktier? Förmodligen inte - eller iaf jag gör det ALDRIG.

    Allt jag använder Nordnet till fungerar faktiskt smidigare än Avanza enligt mig. Köp,sälj,transaktioner,olika depåer....är minst lika smidigt på Nordnet som Avanza.

    Så jag tycker de har fått lite oförskämt mycket kritik på det området....Jämför gärna Avanza och Nordnets design :). Jag tycker det ser betydligt proffsigare ut på Nordnet och alldeles för "amatörmässigt" ut på Avanza.

    Men funktionerna är lätta att använda på båda ställen - iaf enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för din kommentar, jag får nog testa Nordnet själv helt enkelt :).

      Radera
  2. Hej
    Om man vill ha ett aktivt kund "community" verkar ju Nordnets Shareville vara bättre än Avanzas forum.

    Men en stor fördel med Avanza är om man är intresserad av utländska börser, då har Avanza ett större utbud.

    Nordnet verkar bara erbjuda direkt handel med aktier i Norden, Tyskland, USA, Kanada
    Avanza har dessutom handel på börserna i Belgien, Frankrike, Italien, Nederländerna, Portugal

    SvaraRadera