torsdag 21 mars 2019

Amatörer lånar, genier stjäl



Min portfölj ser inte ut som den gör på grund av en slump och troligen inte din heller. Nedan följer några av mina inspirationskällor i ungefärlig kronologisk ordning, som jag medvetet eller omedvetet har påverkats av.

Aktiestinsen
Jag läste ganska mycket om stinsen när jag började investera. P/E-tal på max 15 och direktavkastning på 5%, behåll aktierna länge. Så kan man sammanfatta stinsens strategi. Det fungerade ganska bra för honom då han började med 600 kronor 1946 och slutade med över 100 miljoner 2017. Min ovilja att handla till höga P/E-tal och förkärlek till hög utdelning tror jag kommer mycket härifrån.

Lundaluppen
En av de första bloggarna jag började följa runt 2012. Fokus på värdeinvestering och "tråkiga" bolag som Investor, Industrivärden, Sampo, Castellum osv. Eller kvalitetsbolag om man så vill, de nyss uppräknade är några av mina största innehav.

Petrusko
Petrusko skiljer sig lite från många andra bloggar då han också skriver en del om bland annat (index)fonder. XACT Högutdelande som är mitt största innehav med runt 11% av portföljen tror jag att jag först läste om på Petruskos blogg.

Jan Bolmeson
Bolmeson skiljer sig också en del från andra bloggar då han rekommenderar räntefonder i alla portföljer (minst 10%). Sen några månader tillbaka rekommenderas även cirka 5% guld i alla portföljer. I rika tillsammans-portföljen/permanent portfolio utgörs 25% av portföljen av guld. Jag har i dagsläget cirka 7,5% räntefonder och 5% guld i portföljen.

Marcus Hernhag
Hernhag gillar utdelning och därmed även preffar. Mitt eget intresse för preffar kommer nog till viss del från Hernhag. I portföljen har jag för tillfället Akelius Residential Pref, Hemfosa Fastigheter Pref, Klövern Pref och Sdiptech Pref.

Eric Strand
Eric Strand förvaltar fonderna Pacific Precious (hedgefond med inriktning på guld och ädelmetaller) och Pacific Multi Asset (hedgefond). Efter att ha hört Eric i diverse poddar och annat har jag plockat in båda fonderna i portföljen, samt ytterligare två hedgefonder.

Anna Svahn
Anna Svahn kör en annorlunda och avancerad strategi med en blandning av aktier, råvaror och guld som ombalanseras kontinuerligt. Jag har en liten del (1%) XACT råvaror i portföljen, samt guld.

Ovanstående har i sin tur förstås inspirerats av Graham, Lynch, Dalio, Buffet osv.

Vilka inspireras du av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar