lördag 25 maj 2024

Investerar i TV-spel

 


Börsen tuffar på och den senaste insättningen jag gjorde till Avanza var i februari i år. Inte heller denna månad blir det någon påfyllning på Avanzakontot utan troligen en mindre summa som går in på sparkontot, precis som tidigare två månader. 

Det handlar inte så mycket om hur högt värderad börsen är just nu utan mer om att jag tycker att jag har tillräckligt där helt enkelt.

Därför blir det ett så kallat off topic-inlägg idag om något helt annat, nämligen TV-spel. Fast med lite god vilja kan man nog kalla det för investering också, jag har ju till och med gjort det i rubriken.

Som många andra började det för mig i slutet på 80-talet med NES aka Nintendo 8-bit eller på ren svenska "Nintendo 8-bitars".

För cirka 10 år sen fick ett jag ett infall och köpte på mig cirka 20 kassetter och nu är det tydligen dags igen. Senaste månaderna har jag kompletterat samlingen och nu ligger det 37 stycken kassetter i svarta dammskydd prydligt staplade på varandra i spelhyllan.

Och det är här investeringsbiten kommer in, precis som allt annat man kan samla på finns det även här riktigt dyra objekt som man kanske kan se som en investering också. Jag köper dock endast lösa kassetter så här är i de flesta fall priserna ganska rimliga.

Det finns faktiskt ett ganska stort utbud som ligger runt 100-300 kronor och kan man sträcka sig till 5-600 kronor täcker man in de flesta spel. Sedan finns det ett fåtal som ligger runt 1000-2000 kronor och så de extremt ovanliga som ligger runt 10 000 eller över.

Ett (ö)känt exempel på det sistnämna är Mr Gimmick som bara släpptes i Skandinavien och ligger runt just 10 000 kronor för bara kassetten. Pratar vi komplett i kartong i fint skick kan man ta den summan gånger 3 eller 4. 

Ett tag kändes det som priserna på retrospel bara steg men nu verkar de ha stabiliserat sig något, åtminstone på NES. Jämfört med för 10 år sedan är min känsla att priserna inflationsjusterat är ungefär som då i de flesta fall.

Jag köper som sagt bara lösa kassetter och mer för att faktiskt spela spelen än att samla på dem. Jag tror det bara är två spel som jag har betalat över 500 kronor för (Shatterhand för cirka 700 kronor och Shadow Warriors 2 för cirka 1000 kronor).

I de just de två fallen kan man nog säga att det mer handlar om investering än spelvärde för bra är de inte 😀.

Det släpptes "bara" 210 kassetter till NES i Sverige så att samla alla är något som är populärt bland samlare. Själv tänker jag mig nog en mer koncentrerad samling runt 40-50 kassetter med de som fortfarande är värda att spela, vilket ärligt talat inte är särskilt många. På min shortlist har jag nu bara 2 spel kvar, Castlevania 3 och Ducktales 2, vilka båda två går på cirka 1500 kronor styck. Där nånstans går väl smärtgränsen. Tror jag.

Att koppla in sitt NES till en modern TV 2024 kan också vara en utmaning. Min förra TV från 2013 hade RCA-ingång (röd-vit-gul) så det var bara att plugga in men min nuvarande TV från 2020 har dessvärre bara HDMI.

Det finns förstås adaptrar som säger sig lösa problemet men den jag testade gav en väldigt dålig och flimrig bild. Den kostade cirka 200 kronor så man får väl vad man betalar för som brukar säga. Det finns bättre adaptrar men de är dels ofta slutsålda och kostar dessutom ofta runt 1500 och uppåt.

Min lösning är istället för närvarande att spela på en Retrofreak. Den kopplas in med HDMI och tar kassetterna från NES, SNES och ett antal andra format och det går som tur är även att koppla in originalhandkontrollerna. Sen finns det ett antal features som man kan förvänta sig idag så som att spara spelet till SD-kort, save states, turbo av/på, slow motion av/på, filters osv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar