lördag 17 september 2022

Winter is coming

 


Det ser ut att bli en tuff vinter för många, minst sagt. För den med direktverkande el pratas det om ökade elräkningar på 50 000 eller kanske tom 100 000(!). 

På tisdag meddelar riksbanken den nya styrräntan och förväntat är en höjning från dagens 0,75% till 1,5%. I slutet av november kommer nästa besked, troligen en höjning med ungefär lika mycket. Det här är förstås bra för att försöka få ner inflationen men kommer också slå hårt mot alla som har (för) höga bolån.

0,75% i höjd styrränta höjer väl räntan på bolånen med minst 1% (troligen mer) och om jag har räknat rätt ger varje höjd procent en ökad månadskostnad på ungefär 600 kronor per miljon efter ränteavdrag. Ett bolån på 5 miljoner blir därmed plötsligt 3000 kronor dyrare per månad om någon vecka.

Bor man i bostadsrätt är det väl dessutom rimligt att anta att även avgiften till föreningen ökar. Bostadsföreningen har ju normalt sätt också lån som ska betalas. Å andra sidan påverkas man inte lika mycket av höga elpriser.

Den som just nu ser ut att ha den bästa sitsen är för en gångs skull den som bor i hyresrätt, vilket jag själv gör. Elpriserna har fått mina elräkningar att gå från 3-400 kronor till 6-800 kronor i månaden. Hyreshöjningen för min lägenhet har legat runt 100 kronor per år det senaste decenniet och eftersom lönen som tur är har ökat betydligt mer än så så kan man väl säga att det blivit billigare varje år. 

I år räknar jag förstås med en något större höjning men även om den skulle följa inflationen och bli 9% (vilket jag inte tror, kanske 4-5%) så innebär det i mitt fall cirka 500 kronor så det vore heller ingen katastrof jämfört med andra boendeformer.

Media misslyckas som vanligt med att ge goda råd hur man ska handskas med nuvarande situation. Jag är ledsen, men att köpa kaffe när det är extrapris eller vara noga med att släcka lampor kan möjligen ge en psykologisk effekt av att man gör något men det är inte det som kommer rädda ens ekonomi.

En bekant som ändå var i behov av att byta ut fönstren på huset gör det nu och sänker på så sätt energikostnaden med cirka 30%. Med tanke på inflationen är det dessutom troligen bättre att göra det nu än om ett år för då kan det vara 10% dyrare. Ja, jag inser att alla inte kan göra det men det är att göra någonting som faktiskt har effekt på riktigt och inte bara "känns" bra.

Ska man försöka se någon ljusning så är det att styrräntan enligt många bedömare toppar runt 2,5-3% tidigt nästa år och att vi sedan plötsligt får se sjunkande inflation och räntor mot slutet av nästa år.

Jag tycker det låter som önsketänkande och historiskt sett brukar väl perioderna med hög inflation vara betydligt längre än så. Men vi får väl hoppas att jag har fel 😀.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar