söndag 3 oktober 2021

Nu är det väl korrektion på gång?


En korrektion på börsen innebär en nedgång från toppen med minst -10% och detta inträffar cirka 8 eller 9 år av 10. På den svenska börsen har det ännu inte hänt i år men nu är det nära...

OMXS30 toppade på 2412 i augusti och för en korrektion krävs således nivån 2170.  Börsen stängde i fredags på 2254.

OMXSPI toppade på 1008 i augusti och därmed krävs nivån 909 för en korrektion. Index var faktiskt nere och vände på 909 i fredags men stängde till slut på 927.

Det här är egentligen inget jag följer särskilt noga men jag har fortfarande ett konto med motsvarande 3-4 månadsspar som är tänkt att börja användas efter en nedgång om -10% från toppen. De har legat där sedan mars 2020 så med facit i hand hade det förstås varit mycket bättre att köpa då men rent psykologiskt så känns det ändå bra nu att ha lite extra kassa ifall nedgången fortsätter.

Lite mindre köp och sälj har jag ändå gjort senaste veckorna.

Sålt

Kavaljer Investmentbolagsfond

Latour

När premierna började dra iväg på i stort sett samtliga investmentbolag så minskade jag ordentligt i Latour och Svolder och sålde också Kavaljer Investmentbolagsfond. Nu har jag även sålt det sista av Latour. Det sägs ju att om man inte är beredd att köpa mer av bolaget till dagens kurs är det ingen investering utan bara en spekulation om att en "greater fool" i framtiden ska betala ett ännu högre pris. Så efter att ha sålt av det mesta av Latour till 80% premie sålde jag nu det sista till cirka 50% premie.

Köpt

Investor

Lundbergföretagen

Proethos fond 
AuAg Silver Bullet
AuAg Precious Green
AuAg ESGO ETF

PLUS Fastigheter Sverige Index

Investor har handlats med som mest cirka 15% rabatt och Lundbergs runt 1-2% så här har jag istället fyllt på så smått.

Som jag konstaterade i förra inlägget så har fonder med fokus på hållbarhet och/eller ädelmetaller inte hängt med utvecklingen särskilt väl i år så där har jag också fyllt på lite.

Jag har också börjat skala in mig i fastighetsfonden PLUS Fastigheter Sverige Index med en målvikt på cirka 5% av Multi Asset-portföljen. Oroligheterna i kinesiska Evergrande har spridit sig även till svenska fastighetsaktier som har tagit ganska mycket stryk senaste tiden (kanske inte helt motiverat...), därav sprider jag ut köpen. 

Kommande köp

Något jag funderade på att ta in i Multi Asset-portföljen men aldrig gjorde var faktiskt inte helt okontroversiella Sprott Physical Uranium Trust, dvs exponering mot fysisk uran. Efter att ha lyssnat på ett antal poddavsnitt om urans förträfflighet som framtida investering funderade jag på att lägga några procent av Multi Asset-portföljen i det. Sprott Physical Uranium Trust såg ut att ha lägst risk då den ger en mer rak exponering mot uranpriset än att köpa enskilda gruvbolag.

Det visade sig helt enkelt inte gå att köpa på Avanza men ska enligt uppgift gå att göra på Nordnet. Vid närmare eftertanke var det kanske lika bra det, man kan ju inte investera i allt 😉. Eventuellt får det bli något uranbolag i Utdelningsportföljen istället.

Uran är ganska volatilt så för att gå mot den andra extremen så har jag börjat titta på räntefonder igen, vilket jag hittills valt bort i Multi Asset eftersom risk/reward jämfört med ett vanligt sparkonto är ganska dålig. Tittar man nu på t ex Spiltan Räntefond Sverige så ser det dock ganska ok ut:

i år: +1,99%
1 år: +2,59%
3 år: +5,99%
5 år: +9,00%

Den tuggar på och avkastar 2-3% per år och betänk då att siffrorna ovan även innefattar Coronakraschen. När börsen gick ner -30% så gick räntefonden ner -4% vilket man väl därmed kanske kan betrakta som ett worst case scenario. Dessvärre låstes också fonden någon vecka under kraschen, vilket jag hoppas inte händer igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar