lördag 25 september 2021

FIRE, fastighetsfonder och Kina



FIRE i media

FIRE fortsätter vara hett (hehe..) i media, i måndags avhandlades ämnet i ekonomibyrån på SVT och i torsdags i månadens uppesittarkväll.

På ekonomibyrån blev jag ganska besviken, som vanligt får man väl tyvärr säga. Sandra Bourbon tyckte jag gjorde ett bra jobb men annars var det en del märkliga uttalanden från andra gäster som att man skulle behöva 70 000 i månadslön för att kunna spara ordentligt och annat. Roligast var väl nästan att se Rika Tillsammans Jan Bolmeson fladdra förbi, tyvärr nerklippt till cirka 20 sekunder(!) så det gav inte heller så mycket.

Då var uppesittarkväll bättre förstås, även om intervjun med Miljonärmamman kanske inte handlade så jättemycket om specifikt FIRE.

Nya fastighetsfonder

15/9 lanserades Lannebo Fastighetsfond och 23/9 Plus Fastigheter Sverige Index.

Lannebos fond är aktivt förvaltad och har fokus på nordiska bolag. Vilka innehaven är listas dessvärre inte förens månadsskiftet september/oktober. Avgiften är 1,32% på Avanza.

Plusfonden är en indexfond som innehåller samtliga fastighetsbolag noterade på Stockholmsbörsen, cirka 30 stycken. Avgiften är låga 0,2%.

Plusfonden tycker jag ser intressant ut och funderar på att lägga kanske 5% av Multi Asset-portföljen i den. Fastigheter är ju ett eget tillgångsslag i sig så det passar bra in i den portföljen, även om fastighetsaktier väl brukar korrelera hyfsat med börsen i övrigt. Att bara ha svenska fastighetsbolag är väldigt smalt men jag har å andra sida ganska låg Sverigeexponering i mitt sparande generellt.

Kinaoron

Börsen har skakat till lite senaste veckan efter oroligheterna runt kinesiska Evergrande. Än så länge bara några få procent ner från toppen men i kronor är det för egen del en månadslön eller två vilket gjorde att jag nu satte in hela månadssparandet på börsen igen, för första gången sedan i juni.

Hur det kommer att utveckla sig ska jag inte ge mig på att gissa men visst får man lite flashbacks till januari/februari 2020 då det tog ganska långt tid för börsen att reagera - "det där händer ju bara i Kina, det är inget som påverkar oss"...

Kan bli en spännande höst 😏.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar