lördag 18 september 2021

Det finns alltid något köpvärt


De två senaste månaderna har jag ju dragit ner något på månadssparandet då jag tycker uppgången gått lite väl fort i år. Den sista tiden har framförallt svenska men även globala index backat något så nu börjar det se lite "bättre" ut men oavsett det går det (nästan) alltid att hitta något köpvärt.

Exemplen nedan är förstås ingen köprekommendation utan bara ett konstaterande av vad vad som inte gått lika starkt den sista tiden.

Guld och silver

Det skapas nya pengar som aldrig förr och man då kan tycka att framförallt guldpriset borde sticka iväg ordentligt. Guldpriset toppade i augusti förra året och sedan dess har det inte varit någon rolig utveckling, cirka -9% på 1 år och -2% i år.

För silver ser det ännu sämre ut (eller bättre, om man tror på caset långsiktigt), -16% på 1 år och -10% i år.

Exponering mot fysiskt guld och silver får jag genom ETF:erna Xetra-Gold (4GLD) och WisdomTree Physical Silver (VZLC)

Guld- och silvergruvor

Man brukar säga att att investera i gruvbolagen blir som en hävstång på guld/silverpriset så de har därmed gått ännu sämre. AuAg Silver Bullet är -20% på 1 år och -17% i år.

Nystartade AuAg ESGO ETF är back -12% sedan augusti.

Hållbarhet

Många fonder inom miljö och hållbarhet gick otroligt starkt förra året och har haft det svårare i år. T ex är Proethos Fond -6% i år och en av de fonder som gick allra bäst förra året, Handelsbanken Hållbar Energi, "bara" +8%.

Fonden AuAg Precious Green som har 40% fysiskt guld och resten i grön teknik har gått rätt ok i år (+9%) men ändå underpresterat mot bredare index.

Investmentbolag(!)

Det går fort i hockey, som man brukar säga. Nyss såg nästan alla investmentbolag dyra ut och jag mer än halverade innehavet i Latour och Svolder. Latour har fortfarande en ganska galen premie på 48% enligt ibindex (som mest var den förvisso runt 80%...) men annars börjar det se lite mer normalt ut. Några exempel:

Industrivärden har återigen en liten rabatt om cirka 5%.

Lundbergs handlas till cirka 2% rabatt.

Premien i Svolder har sjunkit från över 20% till nuvarande lite mer rimliga 3%.

Jag hoppas trenden håller i sig ett tag till, i så fall går hela månadssparandet in på börsen igen.

1 kommentar:

  1. Jag brukar köpa fondandelar när jag känner mig villrådig till vad som ska investeras i. Då säkrar man ju upp att pengarna iaf i jämn takt glider in på finansmarknaderna....

    SvaraRadera