lördag 28 augusti 2021

4 portföljer igen


Jag lyckades ju komma ner till 2 portföljer för inte så länge sedan, men nu är det tillbaka på 4 stycken igen. Till mitt försvar får sägas att det den här gången mest handlar om mental bokföring.

Tidigare hade jag Lysa 80/20 och utdelningsfonden som pensionsportföljer samt portföljen Multi Asset med en eventuellt kortare tidshorisont. Multi Asset var uppdelad på två konton (Avanza och SAVR) vilket visade sig inte fungera särskilt bra i praktiken, man behöver ha ett excelblad eller annan lösning vid sida om för att få en bra överblick.

Att ombalansera mellan innehaven blir inte heller så roligt med tanke på att det ibland kan ta upp till en vecka innan försäljningen går igenom på SAVR. Sedan ska pengarna flyttas till bankkontot och sedan till Avanza... 

Att man kan få nästan halva fondavgiften på SAVR är ju fantastiskt men de ibland väldigt långa ledtiderna vid framförallt sälj hoppas jag blir bättre på sikt. Just nu passar det bättre för "köp och behåll".

Så för att förenkla lite låter jag nu även SAVR-portföljen vara en pensionsportfölj med precis samma innehav som tidigare:

Proethos fond 
AuAg Silver Bullet
AuAg Precious Green 
AMF Aktiefond Småbolag 

Silver Bullet väger cirka 15% och sedan är övriga ungefär lika stora. En liten och ganska nischad portfölj med inriktning mot småbolag, guld, silver och miljö. Som bonus fick jag lite exponering mot guld och silver även i pensionssparandet.

Innehaven i Multi Asset är också i princip samma som tidigare:

Berkshire Hathaway
Investor
Latour
Lundbergföretagen
Svolder

SPP Aktiefond Global
Kavaljer Investmentbolagsfond

ETHEREUM XBT
BITCOIN XBT
Xetra-Gold (4GLD)
AuAg ESGO ETF
WisdomTree Physical Silver (VZLC)
Lyxor EX-Energy (LCTR)

Enda ändringen jag gjort här är att jag sålt Avanza Emerging Markets och ökat i SPP Aktiefond Global istället. SPP Aktiefond Global ger till skillnad mot många andra globalfonder redan exponering mot tillväxtmarknader så det kanske inte är helt nödvändigt med en till fond för det.

Funderar faktiskt också på att sälja Kavaljer Investmentbolagsfond (som jag nyligen tog in i portföljen...) och öka ännu mer i globalfonden för att förenkla lite till. Alternativt sälja av de enskilda aktieinnehaven och bara ha fonden, blir lite tårta-på-tårta att ha båda.

Målfördelningen i Multi Asset är som tidigare:

55% Aktier
20% Guld
10% Silver
10% Råvaror
5% Krypto


4 kommentarer:

  1. DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK....

    SvaraRadera
  2. Hej Behöver du ett snabbt lånemeddelande till oss {remy.credit111@gmail.com} med en relativt låg ränta så låg som 2%? Vi erbjuder företagslån, privatlån, bostadslån, autolån, studielån, skuldkonsolidering Lån e.t.c. Vi har ett lån för dig Personliga lån (säkra och osäkra) företagslån (säkra och osäkra) konsolideringslån och många fler. Kontakta USA för mer information om lånerbjudande så löser vi ditt ekonomiska problem. kontakta oss via e -post: remy.credit111@gmail.com

    SvaraRadera