lördag 6 mars 2021

Portföljuppdatering

 


Aktier 

Aktieandelen är nu äntligen uppe på målfördelningen om minst 50% av totalt sparande. Jag letar i princip inte efter nya case för tillfället utan fortsätter fylla på i befintliga aktier och fonder.

Petrusko uppmärksammade igår i en tweet att Lundbergs handlas till en rabatt om cirka 5% vilket är ganska ovanligt så jag passade faktiskt på att dubbla mitt innehav. Det kan låta som en stor affär men det var sedan tidigare ett väldigt lite innehav och är fortfarande minde än 1% av totalt sparande.

På tal om investmentbolag kommer jag hålla lite koll på vad som händer med Kinnevik efter att de skiftar ut hela innehavet av Zalando under våren. Zalando utgör idag över 40% av Kinneviks portfölj så efter utskiftningen finns det förutsättningar för en betydligt mer diversifierad portfölj.

Guld/Silver/Råvaror/Krypto

Tidigare brukade jag bunta ihop det här till en kategori men nu börjar det bli så pass mycket i de olika tillgångsslagen att jag redovisar de separat. 

Guld är överlägset störst och står för cirka 15%. Utvecklingen har inte varit något vidare hittills i år, -10% mätt i USD. Enligt många bedömare är det stigande räntor i USA som spökar. Det verkar dock inte finnas något hejd på stimulanser och helikopterpengar(!) just nu så jag är fortsatt mycket positiv till guld på lite längre sikt och passade nyligen på att ombalansera något i portföljerna Golden Future och Multi Asset.

Silver står för cirka 5% och har haft en bättre utveckling än guld hittills i år (i princip +-0) så att inte lägga 20% av sparandet i enbart guld som jag varit inne på tidigare har hittills varit ett bra beslut.

Råvaror (genom ETF:en LCTR) står för en ganska liten del och är ytterligare en diversifiering bort från guld/silver. Här har utvecklingen istället gått åt andra hållet med +9% i år.

Slutligen har kryptovalutor i form av Bitcoin och Ethereum gått otroligt bra den senaste tiden och de certifikat jag använder är +75% respektive +107% hittills i år. Jag gjorde mina första köp i bitcoin under 2019 så utvecklingen visar i skrivande stund +522% och då är ändå kursen en bra bit från toppen, jag tror jag har legat på drygt +600% som mest...

Den enorma volatiliteten gör dock att jag inte vågar ha för allt för mycket i krypto utan hanterar det genom att sätta en maxgräns på 2% av totalt sparande och skala av lite när det börjar närma sig eller överstiga det.

Jag köper alltså inte mer bitcoin på de här nivåerna utan har istället skalat av tre gånger på kurser mellan 40 000 - 55 000 USD.

Räntor

Efter försäljningen av den långa räntefonden är det enda jag har kvar här Spiltan Räntefond Sverige och framförallt den korg av räntor man får genom att använda Lysa med fördelningen 80/20.

Sparkonton

Till sist ligger det ganska mycket pengar på två olika sparkonton med 0,6%-0,85% ränta. Det ena kontot är tänkt för buffert/byta bil så det är kanske egentligen lite tveksamt att ha med i den här sammanställningen. Det andra kontot är tänkt att användas vid större nedgångar på börsen.

Totalt sett är jag ganska nöjd med fördelningen mellan olika tillgångsslag, eventuellt skulle råvaror kunna ökas någon eller några procent.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar