lördag 27 februari 2021

Multi Asset-portföljen

 


Efter många om och men har jag nu till slut sålt av den långa räntefonden som jag skrev om i förra inlägget. Istället för att ha 10% långa räntor i den portföljen väljer jag tillsvidare att ha 5% silver och 5% råvaror. 

Den korta räntefonden Spiltan Räntefond Sverige behåller jag tillsvidare. Sedan fadäsen under Coronakraschen har den tickat på som vanligt, ett typiskt resultat är +0,01% per börsdag.

Efter omfördelningen ser det ut så här:

30% WisdomTree Physical Gold (VZLD)
10% Spiltan Räntefond Sverige
5% WisdomTree Physical Silver (VZLC)
5% Lyxor Commodities Refinitiv/CoreCommodity CRB EX-Energy (LCTR)
20% AMF Aktiefond Småbolag
20% SPP Aktiefond Global A
10% Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 

Portföljen började som en Golden Butterfly men jag har sedan avvikit mer och mer från det och byter nu också namn på den till kort och gott "Multi Asset".

Hade jag startat den idag hade jag troligen minskat något på andelen guld och ökat silver och råvaror istället, kanske enligt fördelningen 20/10/10. Känns dock lite fel att göra det just nu när guldet har utvecklats så svagt den senaste tiden.

Guldpriset mätt i USD är cirka -8% hittills i år så det känns snarare som ett bra köpläge och tillfälle att minska aktier något och öka i guld.

Guldets utveckling senaste tiden har förstås slått hårt mot de portföljer som är tungt viktade mot guld, både Golden Future och Multi Asset ligger nu på cirka +-0 för året. Men det är ju lite av poängen(!) med att ha flera olika tillgångsslag, alla ska inte gå bra samtidigt.

Genom att ombalansera portföljen (sälja lite av det som gått bra och köpa lite av det som gått sämre) då och då får man förhoppningsvis en god avkastning ändå över tid. Och framförallt undviker man de stora nedgångar om -30% eller mer som förr eller senare inträffar i en portfölj med bara ett tillgångsslag (aktier).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar