lördag 20 mars 2021

Förenklingar i portföljerna

 


Den som har följt bloggen ett tag har kanske märkt att jag, kanske inte byter, men i alla fall "justerar" strategin ganska ofta. 

Strategin har hela tiden varit att inte ha 100% aktier utan att blanda olika tillgångsslag. Sedan har andelen aktier minskat från cirka 80% vid bloggens start för drygt 2 år sedan till cirka 50% idag. Det är en nivå som jag tycker känns rimlig med hänsyn till börsläget just nu, skulle det komma en större nedgång skulle andelen sannolikt öka ganska kraftigt.

Ett tag satsade jag mycket på att ha enskilda aktier vilket senare byttes mer och mer mot fonder vilket fick till följd att jag till slut satt med 20 olika fonder istället...

Senaste tiden har jag jobbat på att få ner både antalet olika aktier och olika fonder och gå lite mer mot indexfonder blandat med olika tillgångsslag så som guld, silver, råvaror och kryptovalutor.

Rent krasst skulle jag väl för aktiedelen egentligen bara kunna ha ett fåtal indexfonder (eller Lysa) men det känns än så länge lite för tråkigt så jag försöker hitta en balans med en bas i indexfonder och ett fåtal relativt noga utvalda enskilda aktier och fonder.

Sålt

Castellum
Gjensidge Forsikring
Save Earth Fund
MS INVF Global Opportunity

Köpt (ökat)

Avanza Emerging Markets
Avanza World Tech by TIN
Avanza Småbolag by Skoglund
XACT Norden Högutdelande
Övriga fonder i SAVR-portföljen...
Lysa

I linje med ovanstående har jag nu sålt av ytterligare två aktier, Castellum och Gjensidge Forsikring. Inget fel på bolagen i sig (tror jag, jag följer dem inte längre...) men jag har svårt att motivera att ha enskilda aktieinnehav över huvud taget. Båda hade legat många år i portföljen och är upp över +100% sedan de första köpen gjordes.

Efter detta har jag endast 6 enskilda aktier, varav 5 är investmentbolag.

I SAVR-portföljen har jag sålt fonderna Save Earth Fund och MS INVF Global Opportunity, dels för att förenkla lite och dels för att vikta över mer från branschfonder till index. Jag har redan en miljöfond (Proehtos fond) och två tekniktunga fonder (Avanza World Tech by TIN och Öhman Global Growth) så det får räcka med det. 

Likviderna från försäljningen av Save Earth Fund kommer således gå till att fylla på i de 5 kvarvarande fonderna i SAVR-portföljen och de från MS INVF Global Opportunity till att fylla på i Lysa-portföljen.

Det mesta av försäljningen från Castellum och Gjensidge Forsikring har stoppats in i fonderna Avanza Emerging Markets, Avanza World Tech by TIN, Avanza Småbolag by Skoglund och XACT Norden Högutdelande.

Ytterligare förenklingar?

Förenkla och pilla i portföljerna kan man ju hålla på med hur länge som helst, på gott och ont 😉. Några ytterligare förenklingar jag skulle kunna göra:

* Slå ihop portföljerna Golden Future och Multi Asset till en portfölj

* Ta bort guld, silver och råvaror från Avanza-portföljen, exakt samma innehav finns redan i andra portföljer

* Byta ut enskilda aktieinnehav mot en fond med investmentbolag

Det är väl framförallt den första punkten som skaver lite, det känns onödigt komplicerat med två snarlika portföljer med många överlappande innehav. Övriga punkter ligger nog lite längre fram i tiden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar