lördag 13 februari 2021

Gott och blandat #2


Ny fond/ETF från AuAg fonder?

Det har väl framgått sedan tidigare att jag gillar både Eric Strand och AuAg fonder. Jag har ägt båda fonderna (Silver Bullet och Precious Green) i princip sedan start och nu verkar det som att en tredje fond är på väg, saxat från nyhetsbrevet:

"Nu har vi även gjort klart med vad vi hoppas blir nästa fond. Konceptet är satt och vi skall nu se om det kan "gå igenom" alla instanser. Så än så länge vill vi inte berätta för mycket.... Men kan däremot säga att fonden blir en ETF - en börshandlad fond. Går det riktigt smidigt så skulle vi kunna ringa in börsnoteringen på Londonbörsen i mitten av april (med notering även på Xetra/Frankfurt och Borsa Italiana/Milano) - Håll tummarna!"

Det blir i så fall alltså ingen "vanlig" fond utan en börshandlad fond (ETF). Jag är lite tudelad till ETF:er, å enda sidan är det förstås trevligt att kunna vet till exakt vilken kurs man köper och att köpet går igenom direkt precis som när man köper aktier. Å andra sidan kan jag ibland uppskatta att det är viss trögrörlighet med fonder, det känns som det faktum att man inte kan köpa och sälja fonden fram och tillbaka på några minuter tvingar fram en viss långsiktighet.

Exakt hur ETF:en är utformad verkar vara hemligt än så länge. Vad man tidigare kommunicerat så hade man planer på att skapa en "renare" guldfond med målet att gå lite bättre än guld när guld går upp samtidigt som den inte skulle påverkas lika mycket av nedgångar. Info om detta verkar vara bortplockat från webbplatsen så jag utgår från att det inte är det den nya ETF:en innehåller.

Eric Strand skriver på twitter att de skapat en ett eget index mot en viss sektor men avslöjar inte vilken... exponering mot guld, silver och "green tech" har man ju redan via de andra två fondera så det blir spännande att se vad det kan vara.

Min andra teckna-sälj

I juli gjorde jag min första teckna-sälj och i torsdags var det dags igen när Fractal Gaming Group börsnoterades. Min "analys" var ungefär lika djup som den The Dividend Story gjorde, börsen är het, gaming är ännu hetare, TIN fonder är ankarinvesterare osv så stor chans att det blir övertecknat. 

Jag tecknade mig för minsta möjliga antalet (250 stycken) a 41 kronor och fick tilldelning om 150 aktier. Jag sålde allt några sekunder efter öppningen på 73 kronor och gjorde alltså en vinst på 78% eller 4 800 kronor. Säger väl det mesta om dagens börsklimat men det är bara att tacka och ta emot så länge det varar...

Den som lyckades ännu bättre med tajmingen kunde sålt på 82 kronor och då gjort +100% på några minuter. Aktien stängde igår på 64 kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar