fredag 25 december 2020

Portföljuppdatering

Efter att ha gått igenom samtliga portföljer är det kanske på sin plats med en översyn över den totala fördelningen mellan olika tillgångsslag också, den förra gjordes i september.

Jag har prioriterat aktieköp senaste tiden och har nu kommit upp i 49% aktier, mycket nära målet på 50-60%. Guld/Silver har nu också äntligen kommit upp i precis 20% vilket är målfördelningen.

Likvider, räntor och sparkonton har minskat något  sedan senaste uppdateringen. 8% räntor är helt ok medans övriga bör minskas något ytterligare. 

Varför jag över huvud taget har kvar lite likvider på Avanzakontot och dessutom ett särskilt sparkonto att använda vid tillfälliga nedgångar kan jag inte riktigt svara på, det går ju snabbt att swisha från det kontot när det blir aktuellt. Likviderna får flyttas till sparkonto och eventuellt en del aktier när börsen öppnar igen nästa vecka. 

I kategorin guld/silver har jag faktiskt även räknat in kryptovalutor eftersom det är en så liten kategori, cirka 1% av portföljen. Jag har sedan tidigare exponering mot bitocin via certifikatet BITCOIN XBT och har nyligen tagit en (mycket) liten position i ETHEREUM XBT.

I skrivande stund är bitcoin på ATH, drygt 24 000 USD att jämföra med det tidigare ATH strax under 20 000 USD och jag är +200% på mitt certifikat. Det är därför lätt att bli girig och önska att man haft en större position men man får då komma ihåg att kryptovalutor är extremt volatila och stora nedgångar på kort tid inte är så ovanligt.

Av den anledningen vågar jag inte ha allt för stor exponering mot krypto men kan tänka mig att öka till kanske 2% totalt, varav drygt 1% bitcoin och resterande ethereum.

I övrigt ser jag inget behov av några större förändringar just nu utan behåller min målfördelning enligt tidigare inlägg:

Aktier: 50-60%

Guld/silver/bitcoin: 20%

Obligationer/räntor: 0-10%

Kontanter: 10-20%

Med den fördelningen förstår man kanske att jag inte är jättepositivt inställd till börsen 2021😉. Jag är väl nånstans mittemellan domedagsprofeterna som bara har guld/silver/krypto och de eviga optimisterna som bara har aktier.

Blir det ett dåligt börsår kommer jag sannolikt slå index ganska rejält och blir det ett bra börsår är jag ändå med hyfsat i uppgången, och sover troligen bättre än många andra vilket väl inte är att förakta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar