lördag 7 november 2020

Min strategi



Efter att ha läst CAMP-B har jag börjar fundera mer över min egen strategi och vad det är jag vill uppnå. Min strategi skiljer sig förstås radikalt från Bynélius, jag investerar ganska lite i enskilda aktier och har heller inga ambitioner att överprestera mot index på samma sätt.

För många tror jag målet är att få en avkastning på 15% (eller mer...) per år. Då dubblar man ju pengarna på bara 5 år istället för nästan 10 som det tar med 8% avkastning. Det är väl bra om syftet är att bli extremt rik och man dessutom är beredd att ta lägga ner mycket tid och ta hög risk.

För mig är snarare målet att få en avkastning ungefär i nivå med index, kanske 6-8% per år (eller som Petrusko skulle sagt: en rimlig avkastning) samtidigt som jag tar betydligt lägre risk än att bara stoppa allting i en global indexfond.

Man brukar säga att på lång sikt så är 100% aktier bäst för att få högsta möjliga avkastning (jag har själv skrivit det flera gånger) men det stämmer egentligen inte riktigt. Man kan bevisa det mesta genom att välja ut en godtycklig tidsperiod och det finns historiskt exempel på långa tidsperioder där t ex guld eller obligationer har avkastat bättre än breda aktieindex.

Så för att försöka sig på att få avkastning i nivå med index till lägre risk kan man alltså blanda olika tillgångsslag som har låg eller ingen korrelation med varandra. Eftersom man har en relativt låg aktieandel kan man också ta lite mer risk inom det tillgångsslaget.

Konkret kan strategin delas upp i följande delar:

Index

Basen i aktiedelen bör bestå av indexfonder med låga avgifter. I dagsläget utgörs detta av Lysa 80/20, SPP Aktiefond Global A samt SPP Global Plus A.

Investmentbolag

Särskilt svenska investmentbolag har visat sig överprestera mot index under lång tid. Jag har idag innehav i Berkshire Hathaway, Investor, Latour, Lundbergföretagen, Svolder och dessutom fonden Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Megatrender

Jag tror på att ha en viss tiltning av sitt sparande mot megatrender så som miljö/hållbarhet, teknik/digitalisering, åldrande befolkning/läkemedel och tillväxtmarknader. I mitt sparande utgörs detta framförallt av fonderna i SAVR-portföljen samt av Avanza World Tech by TIN och Swedbank Robur Access Asien.

Aktiv förvaltning

Många undviker aktiv förvaltning pga de ofta höga avgifterna och väljer istället enbart indexfonder med låga avgifter. Jag tror man gör klokt i att ha båda delar och är beredd att betala en lite högre avgift för en aktivt förvaltad fond med god historik och potential att fortsätta slå index.

Guld, silver och bitcoin

Framförallt guld är något som väger ganska tungt i portföljen men jag har även en liten del silver och en väldigt liten del bitcoin. Tillsammans utgör de cirka 20% av sparandet. Skuldsättningen i världen har ökat dramatiskt sedan finanskrisen för över 10 år sedan och har i och med Corona och de enorma stimulanspaket som just nu genomförs fått ny fart. Väldigt positivt för guldpriset (och troligen silver och bitcoin också), även om det förstås är negativt på många andra sätt.  

Investerar i guld, silver och bitcoin gör jag genom ETF:er/ETC:er och certifikat på Avanza och Nordnet. De har kortnamnen 4GLD, GZUR, VZLD, VZLC och BITCOIN XBT.

Obligationer och kontanter

Obligationer/räntefonder är väl kanske den delen i strategin som är mest tveksam, Har man räntor i olika valutor kommer kanske avkastningen (positiv som negativ) mest från valutaeffekter, vilket väl inte behöver vara fel. Eventuellt kan man byta ut denna del mot kontanter (sparkonto med insättningsgaranti och så hög ränta som möjligt) och Guld/silver/bitcoin.

Fördelning

Den fördelning jag siktar på är ungefär enligt följande:

Aktier: 50-60%

Guld/silver/bitcoin: 20%

Obligationer/räntor: 0-10%

Kontanter: 10-20%

Jag är för närvarande något underviktad i aktier (46% senaste jag kollade) medans andra tillgångsslag ligger inom intervallet.

Den som tycker detta ser ganska likt ut Permanent Portfolio eller framförallt vidareutvecklingen Golden Butterfly har förstås helt rätt i det 😀.

Om Golden Butterfly är Permanent Portfolio på steroider så är väl detta i så fall... Golden Butterfly på steroider. Vad jag har gjort är i princip att skruva upp aktieandelen något (på bekostnad av räntor) och tilta den mot  megatrender och investmentbolag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar