söndag 1 november 2020

Andra vågen



Det som de flesta "experter" inte trodde skulle hända, att länder skulle stänga ner en andra gång, har nu inletts. Under november kommer restauranger, barer, museer, teatrar mm var stängda i flera länder i Europa.

Börsen har förstås reagerat negativt på detta och stockholmsbörsen är nu cirka -10% från toppen tidigare i år.

I juli skrev jag om en möjlig strategi för att gå in med eventuell "krigskassa" och den första nivån (-10% från toppen) nåddes under torsdag-fredag denna vecka. Sagt/skrivet och gjort, förutom det vanliga månadssparat använde jag 10% av kassan till att fylla på i samtliga fonder i SAVR-portföljen samt på Lysa under slutet av veckan.

Ändrade också tillbaka fördelningen på Lysa från 70/30 till det ursprungliga 80/20 som jag hade tidigare. Troligen för tidigt men ändå ett bättre läge nu än för några veckor sedan.

Bland enskilda aktier har de blivit några (mycket) små köp i Gjensidige och Lundbergs.

Har inte tagit in några nya innehav men sneglar lite på nedtryckta aktier så som Handelsebanken A. Nu kan det väl inte bli billigare? Eller? Att köpa aktier bara för att de har gått ner mycket har dock historiskt fungerat ganska dåligt för mig, tålamodet brukar ta slut innan aktien vänder. Ska därför försöka att bara köpa sådant som jag vill äga "för evigt".

Ett intressantare bolag för min del är i så fall Disney. Ägde det tidigare men sålde bort mig runt 100 USD vid förra nedgången. Kommer kursen dit igen börjar jag bli intresserad. Disneys streamingtjänst Disney+ går minst sagt bra men en stor del av intjäningen kommer också från nöjesparker vilket är mindre bra om världen nu stänger ner igen...  

Att använda OMXS30 som indikator för när man ska fylla på i mestadels globala fonder är inte klockrent men... bättre än inget. Indexet för OMXS30 är det jag "kan" och har följt länge så det är det jag använder.

Nivåer från toppnoteringen 1905:

-10%: 1714
-15%: 1619
-20%: 1524
-25%: 1429:
-30%: 1333
-35%: 1238
-40%: 1143

Den första nivån har alltså redan passerats och nästa nivå jag håller koll på för att använda mer av kassan är 1619. Enkel strategi så länge nedgången fortsätter men inte så enkelt om börsen går upp till 1900 igen och sedan backar till 1700, ska man använda kassan då eller inte? 

Om nedgången kommer fortsätta under nästa vecka har jag förstås ingen aning om även om mycket talar för det. Förutom Corona är det ju också ett visst presidentval nästa vecka som om det vill sig illa kan stöka till det rejält. Det finns mycket spekulationer om att oavsett vilken sida som vinner kommer inte motståndarsidan acceptera resultatet vilket gör att det kan bli en långdragen process att utse en president.

För börsens skull spelar utgången egentligen inte så stor roll enligt de flesta experter, bara det blir ett tydligt resultat.

Gängse uppfattning verkar vara att om Biden vinner kommer det inte bli någon hejd på ekonomiska stimulanser och räddningspaket, men... det kommer det å andra sidan inte bli om Trump vinner heller.

Båda utfallen är således positiva för börsen på kort sikt och för guld på lång sikt. 

1 kommentar:

  1. Jag lyckades få ett lån på 950.000 kr mellan privatpersoner på Michel Combaluzier, villkoren är bra liksom metoden för återbetalning. Det är verkligen allvarligt. Om du också behöver ett lån mellan individer. Här är hans E-mail: combaluzierp443@gmail.com

    SvaraRadera