lördag 10 oktober 2020

Räntefonders vara eller icke vara

 


Räntefonder/obligationer har väl aldrig varit särskilt populärt bland svenska ekonomibloggare och det har inte direkt blivit bättre på senare år i och med sjunkande räntor. 

Många avfärdar det eftersom de tror att det knappt kommer ge någon avkastning kommande år och kör 100% aktier istället. 

Vitsen med räntefonder är (för mig) inte primärt att tjäna pengar utan att inte förlora pengar när börsen vänder nedåt. I dagsläget har jag cirka 10% av mitt sparande i räntefonder.

Ett fåtal byter ut räntorna mot guld istället, något jag har fullt respekt för och har funderat på att göra i mina egna portföljer. 

Räntefonder har jag idag i portföljerna hos Lysa samt i portföljen Golden Butterfly.

Så här har de utvecklats hittills i år:

Lysa Räntor Bred: +0,36%

Lysa Räntor Hållbar: +0,62%

iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) (IS04): + 11,54%
Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) (DBXG): +13,96%
iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) (IBCL): +9,19%

Spiltan Räntefond Sverige: +1,76%
SEB Korträntefond C EUR - Lux: -1,25%
SEB Korträntefond C USD - Lux: -4.03%

Som synes är det skillnad på räntefond och räntefond, eller rättare sagt på korta och långa räntefonder. Lysa kör en mix av korta och långa räntefonder vilket har fungerat hyfsat i år med en avkastning strax över nollan.

Räntefonder med (väldigt) långt löptid har som man kan förvänta sig gått starkt i år, de stiger när räntan sjunker. Dålig timing med köp samt en försvagning av euron gör dock att det inte ser lika positivt ut i min portfölj, jag ligger faktiskt minus på samtliga räntefonder förutom Spiltan.

Spiltan Räntefond Sverige tappade -4% på några veckor under turbulensen i mars vilket väl är ungefär 2-3 årsavkastningar för den fonden. Sedan botten i mars har det dock tuggat på snabbt uppåt och är nu uppe i en normal årsavkastning för fonden. Det enda oroväckande med det är väl att man kan misstänka att det nu ingår ännu mer företagsobligationer i fonden än tidigare.

Övriga korträntefonder har inte gått lika bra och ligger på minus för året. Valutaeffekter gör dessutom nedgången i SEK ännu större.

Trots detta ligger Golden Butterfly på +8,5% för året vilket jag är mycket nöjd med med en aktieandel på bara 40%.

Slutsats
Är det värt att byta räntor mot guld då? Nja, i mitt fall är det väl tveksamt när jag redan har nästan 20% av mitt sparande i guld och räntedelen inte är så stor. Jag ser fördelar med båda tillgångsslagen och tror man ska vara överviktad i guld men ha en liten del i långa och korta räntor också.

Tror man på låga räntor framöver bör det också vara intressant att ha en liten del i (väldigt) långa räntor. Amerikanska Fed håller för närvarande räntan på 0-0,25% och har gett tydliga signaler om att någon höjning inte är aktuell inom de närmsta åren. För de enorma skulder som har skapats i och med Coronakrisen är det bästa förstås om räntan hålls låg (eller negativ...). Även börsen gynnas av låga räntor när mer kapital tillförs i jakt på avkastning.

Jag håller inte ett införande av minusränta för otroligt, vare sig i USA eller Sverige (igen).

Korträntefonderna är väl kanske lite mer tveksamma men har man dem i olika valutor så blir det egentligen mer av ett spel på att euron och dollarn ska stärkas mot kronan. Dollarn är t ex ganska nerpressad just nu, 1 USD kostade cirka 10,50 under våren men kostar 8,78 SEK i skrivande stund. När väl dollarn sticker 10% uppåt igen gör korträntefonden det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar