tisdag 7 april 2020

Uppgången fortsätter



Efter dagens uppgång är nu Stockholmsbörsen upp cirka +15% sedan senaste botten 23/3 och -15% för året. Jag tror fortfarande att det är en högst tillfällig uppgång och utnyttjade faktiskt dagens och gårdagens uppgång till att skala av lite på vissa innehav.

I fondportföljerna gör jag inga försök till marknadstajming men i det lilla som är kvar av aktieportföljen tillåter jag mig vara lite mer aktiv.

Så det blev försäljningar i några innehav som hade dragit iväg lite på senaste tiden:

Latour
Castellum
Investor
Axfood
XACT Högutdelande

Aktierna skalades av cirka 10% vardera medans jag sålde det jag hade kvar av XACT Högutdelande vilket inte var särskilt mycket. Inget fel på fonden förstås men jag tänker att jag har så mycket andra fonder i övriga portföljer att Avanzaportföljen nu får bli en ren aktieportfölj.

Andra skulle kanske kalla det lekportfölj. Såg att någon på twitter (har tyvärr glömt vem) hade döpt sin aktieportfölj till "killgissar" och det är också en bra beskrivning 😀.

En känd blogg brukar rekommendera att man har max 10% i enskilda aktier (om man nu ska ha det alls) och jag inser att det är ditåt jag är på väg. Just nu är det cirka 15%.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar