lördag 4 april 2020

Fonderna i Golden Butterfly



När jag startade Golden Butterfly-portföljen för snart ett år sedan körde jag först en förenklad variant med Spiltan Räntefond Sverige som korträntefond och AMF Räntefond Lång som långräntefond.

För inte så länge sedan bytte jag ut långräntefonden mot fonder (ETF:er) med betydligt längre löptid:

10% iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) (IS04)
2,5% Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR) (DBXG)
2,5% iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR) (IBCL)

Den första (IS04) är den som väger tyngst och den har också utvecklats betydligt bättre än de två övriga, +29% i år jämfört med 2-3% för de övriga. Inte så konstigt kanske, stärkt dollar + låga räntor har den effekten på statsobligationer med lång löptid.

Efter strulet med låsta företagsobligationsfonder har jag också börjat delvis byta ut Spiltan Räntefond Sverige så exponeringen mot kort ränta består just nu av tre olika fonder:

5% Spiltan Räntefond Sverige
5% SEB Korträntefond C EUR - Lux
5% SEB Korträntefond C USD - Lux

Anledningen till att jag fortfarande har kvar spiltanfonden är jag har svårt att hitta några andra bra svenska alternativ. Cornucopia har gjort en genomgång av räntefonder med låg andel företagsobligationer och sammanfattningsvis kan  man väl säga att samtliga har givit svagt negativ utveckling de senaste fem åren.

Just nu har jag därför kvar en liten del i spiltanfonden tills jag hittar bättre alternativ. Att helt enkelt ha 5% likvider på kontot kan faktiskt också vara ett alternativ.

Sammantaget blir då målfördelningen enligt följande:

Guld
30% WisdomTree Physical Gold (VZLD)

Aktier
20% Nordnet Indexfond Sverige
20% SPP Aktiefond Global A

Lång ränta
10% iShares $ Treasury Bond 20+yr (EUR) (IS04)
2,5% Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ (EUR)  (DBXG)
2,5% iShares € Govt Bond 15-30yr (EUR)  (IBCL)

Kort ränta
5% Spiltan Räntefond Sverige
5% SEB Korträntefond C EUR - Lux
5% SEB Korträntefond C USD - Lux

Som synes på grafen ovan har portföljen presterat mycket bra i det här börsklimatet, -1% i år mot index -20%.

Så kommer det förstås inte alltid se ut, men om börsen går +30% kan man ändå räkna med runt +15% i den här portföljen vilket är väldigt bra riksjusterat. Över längre tidsperioder räknar jag med cirka 5% per år istället för de 8% man brukar räkna med för en portfölj med 100% aktier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar