tisdag 31 mars 2020

Döda kattstudsar och lite fondköp



Turbulensen på börsen ser ut att ha lugnat ned sig något, åtminstone tillfälligt. Stockholmsbörsen har stigit sedan 23/3 och i skrivande stund är OMXS30 "bara" -16,33% för i år. Varför då, kan man undra, läget är väl knappast bättre nu än för några veckor sedan (snarare tvärtom).

Att börsen rekylerar uppåt under större nedgångar är dock inget ovanligt vilket bilden ovan från A wealth of common sense illustrerar.

Den långtgående trenden 2000-2003 var nedåt men under vägen fick man uppleva ett antal så kallade "dead cat bounce" dvs en rekyl uppåt om +10-20%. Om det är det vi ser nu är förstås omöjligt att säga men jag vet vad jag tror 😀.

Eftersom börsen stigit senaste veckan har jag inte köpt så mycket men efter försäljningen av IKC Avkastningsfond har det blivit två nya innehav på SAVR-kontot, nämligen:

Proethos fond
MS INVF Global Opportunity

Proethos har jag spanat på ett tag och nu när den som allt annat fallit tillbaka en del slog jag till. Den har dock gått betydligt bättre än index i år, cirka -8%.

Globalfonden MS INVF Global Opportunity har också gått bättre än index i år (-6,63%, till viss del pga valutaeffekter) och har en fantastisk historik. Nuvarande innehav är tungt viktade mot bland annat Mastercard, Amazon, Alphabet (Goolge), Adobe och Visa.

Rabatten är dessutom ganska kraftig på SAVR, man betalar 1,25% istället för 1,97%.

Räntefonderna Spiltan Högräntefond och Spiltan Räntefond Sverige öppnar idag återigen för handel efter att ha varit låsta sedan 20/3. Jag har lagt en säljorder på högräntefonden men inte bestämt riktigt hur jag ska göra med Spiltan Räntefond Sverige.

Jag har fonden som korträntefond i Golden Butterfly och har svårt att hitta några bra alternativ. Jag kommer i alla fall delvis byta ut den mot SEB Korträntefond C USD där jag redan börjat köpa så smått. Andra alternativ är SEB Korträntefond C EUR och kanske Xact Obligation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar