lördag 15 februari 2020

Utdelning från SAVR


I November förra året började jag flytta över de aktivt förvaltade fonder jag hade på Avanza till SAVR istället eftersom de erbjuder lägre fondavgifter.

Rabatten varierar mellan olika fonder men kan vara upp till halva avgiften. Den fond jag har på SAVR som ger högst rabatt är PriorNilsson RealInvest som ger en rabatt på 0,87%.

I praktiken fungerar rabatten som så att SAVR återbetalar hela provisionen de får från fonderna, minus en plattformsavgift på 0,09%. Plattformsavgiften ingår i de avgifter SAVR redovisar för fonderna.

Provisionen återbetalas kvartalsvis och sätts in på det konto man har i SAVR varefter man kan köpa nya fondandelar eller ta ut den kontant.

Man kan se det som att man får lite extra "utdelning" från sina fonder, även om "återbetalning" väl är mer korrekt. Har man ett antal olika fonder är väl cirka 0,5% i utdelning/återbetalning per år ett rimligt antagande.

SAVR kunde kanske lika väl ha bakat in det i avgiften direkt men på det här sättet blir det väldigt tydligt hur mycket lägre avgiften är jämfört med traditionella aktörer.

De fonder jag har på SAVR för närvarande är följande (rabatt inom parentes):

IKC Avkastningsfond (0,21%)
Spiltan Högräntefond (0,29%)
Atlant Opportunity (0,41%)
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv (0,61%)
Swedbank Robur Fastighet (0,32%)
PriorNilsson Realinvest A (0,87%)
SPP Aktiefond Stabil (0,26%)
AuAg Silver Bullet (0,61%)

AuAg Silver Bullet är det senaste tillskottet i portföljen. Den blev nyligen tillgänglig på SAVR och då bytte jag snabbt från Avanza där jag tidigare ägde fonden. 0,61% extra avkastning per år säger man ju inte nej till.




7 kommentarer:

  1. Hej, jag lyckas inte hitta PriorNilsson Realinvest A på SAVR. Är det på Alpcot du har den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har den på SAVR. Jag testade nu och kan se den som innehav i inloggat läge men får ingen träff när jag söker på den... märkligt.

      Radera
  2. Hej igen, så här svarar SAVR när jag frågar:
    "Hej Staffan, PriorNilsson har för tillfället bett oss att dölja deras fonder, skälet svarar de bättre på själva. Vi för en dialog med dem och hoppas kunna återaktivera fonderna så snart som möjligt men beslutet ligger hos dem. Med vänlig hälsning, Mikaela på SAVR"
    Jag har mejlat PriorNilsson. Återkommer när jag fått svar.

    SvaraRadera
  3. Svar från PriorNilsson: "Hej Staffan, I grunden handlar det om ingångna avtal som vi har med våra egna kunder. Med vänliga hälsningar Marcus Ehrenpreis". Blir man ju inte mycket klokare av. Kanske någon som får mindre betalt. Bara att hoppas på att det inte händer med fler av de högt rabatterade fonderna på SAVR... :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajdå :-(
      Får se vad som händer för de som redan köpt fonden då... jag kunde iaf lägga en köporder, får se om den går igenom.

      Radera
    2. Gick ordern av PriorNilsson igenom hos Savr?

      Radera
    3. Japp har gått att göra köp om man redan hade den. Nu har jag dock precis sålt den...

      Radera