torsdag 20 februari 2020

Guldpriset över 1600


I Veckan passerade guldpriset 1600 USD per troy ounce. Ett troy ounce är 31,1 gram så i svensk valuta och måttenhet innebär det cirka 505 kronor per gram.

31,1 gram eller 1 troy ounce guld.


Så högt har inte guldpriset varit sedan 2013. ATH för guldet är 1920 USD från 2011 så dit är det trots allt en bit kvar.

Jag ser positivt på guldet kommande år och ser ett antal faktorer som kan komma att driva upp priset ännu högre:
  •  Minusränta, stimulanser och QE
  •  Börsen är på ATH, om/när en nedgång kommer bör det vara positivt för guldet
  •  "Black Swan Event" så som virusutbrott(...), krig osv
Investerar i guld och ädelmetaller gör jag på följande sätt:

WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)
WisdomTree Physical Gold (VZLD)
Pacific Precious 
AuAg Silver Bullet

De två förstnämnda är börshandlade fonder (ETF)  med underliggande fysiskt guld som går att handla på Nordnet men dessvärre inte på Avanza. Kanske det bästa och enklaste sättet att få direktexponering mot guld.

De två sistnämnda är fonder som även går att handla på Avanza. Pacific Precious innehåller inte bara guld utan även andra ädelmetaller samt ädelmetallbolag.

Silver Bullet har (såklart) fokus på silvergruvbolag men då det inte finns några renodlade silvergruvbolag får man även viss exponering mot andra ädelmetaller.

Totalt har jag cirka 8-9% exponering mot ädelmetaller vilket är en andel jag är nöjd med för tillfället.

4 kommentarer:

  1. Ganska exakt samma som mig med andra ord, har runt 8-10 % i ädelmetaller, 4-5 % i råvaror, en del cash i olika valutor och 60% aktier. Diversifiering i olika tillgångar gör att man sover tryggt om natten =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo precis, på riktigt lång sikt är i teorin 100% aktier bättre men god nattsömn är inte att förakta :-)

      Radera
    2. Så är det, men för min egen del så ska jag använda en del av pengarna till husköp inom en snart framtid, därav vill jag inte ha hela min förmögenhet exponerad mot aktier som tillgångsslag.

      Hoppas du har haft en grym vecka och fortsatt trevlig helg!

      Mvh Thoke

      Radera
  2. Att guldpriset i dollar inte är på ATH spelar väl mindre roll för oss som lever i Svergie, om jag minns rätt så kostade ett ounce som mest 11-12kSEK vid senaste toppen, nu runt 17kSEK, hyffsat uppgång.

    SvaraRadera