torsdag 26 december 2019

Sparekonomerna spår 2020



Så här i slutet av året är det som vanligt mycket skriverier/gissningar om hur börsen kommer gå nästa år. T ex denna artikel där inte mindre än fem sparekonomer ger sin syn på nästa år.

Sammanfattningsvis så har alla fem en ganska positiv börssyn och tror på en stigande börs under nästa år. Joakim Bornold vågar sig tom på en siffra och säger att en uppgång på 15 procent inte är omöjligt. Det är inte heller en nedgång på 15 procent, skulle man kunna tillägga.

På frågan om vad som är viktigast för att börsen ska fortsätta stiga nästa år tror jag Johanna Kull har helt rätt när hon lyfter fram centralbankernas betydelse. Så länge FED fortsätter på den inslagna vägen med sänkta räntor och QE lär börsen gå upp.

Bland sektorer man bör vara placerad i nästa år anger bland annat Gustav Sjöholm och Johanna Kull bolag/fonder med fokus på miljö och hållbarhet vilket väl inte är någon högoddsare. Lite förvånande däremot att två andra sparekonomer anger banksektorn. Jag tror bank kommer fortsätta underprestera mot index nästa år.

Överhuvudtaget spretar det en del i svaren, vad de har gemensamt är en positiv börssyn men vilka sektorer man ska satsa på eller undvika råder det olika åsikter om. Överlag tycker jag Johanna Kull och Gustav Sjöholm ger vettiga svar och den jag inte håller med alls denna gång är Joakim Bornold.

Det verkar som de flesta tror på en stigande börs nästa år så för att få lite motvikt till det kan man läsa Jonas Lindmarks krönika över vilka fondval han gör i PPM nästa år. Spoiler: 100% räntefonder! Intressant att han som mest haft 60% tidigare (2001 och 2007...). En del av förklaringen är visserligen att han är 57 år och därför vill dra ner på risken men han skriver också att han vill "vänta på nästa börsras och då åter öka andelen aktiefonder".

För mig passar inte någon av strategierna ovan. Går man all-in aktier riskerar man att att göra stora förluster (på kort/medellång sikt visserligen) och går man all-in räntor riskerar man lägre avkastning under flera år.

Jag tror mer på att man bestämmer vilken risknivå man vill ha och sedan försöker hålla sig till den oavsett börsklimat. Jag har valt cirka 80% aktier och det är målet även för 2020.

Nuvarande aktieexponering:

Aktieportföljen/huvudportföljen: 90%
Lysa: 80%
Golden Future: 70%
SAVR: 60%
Golden Butterfly: 40%
Trine: 0%
Sparkonto: 0%
Totalt: 64%

Räknar man in Trine och sparkontot blir aktieexponeringen bara 64%. Räknar man bort dem ligger jag dock ganska rätt med en exponering på cirka 78%.


1 kommentar:

  1. Jag vill gärna se jan-feb årsrapporter innan jag börjar köpa igen :)

    SvaraRadera