lördag 28 december 2019

Köpta och sålda aktier 2019



För cirka ett år sedan skrev jag ett inlägg om min strategi för 2019 (för övrigt bloggens allra första inlägg!) där jag också presenterade den dåvarande portföljen.

Även om jag har ändrat mycket och skapat ett antal nya portföljer under året är faktiskt det mesta sig likt. Jag vill fortfarande ha cirka 80% investerat i aktier och annat i övriga tillgångslag (guld, obligationer, preferensaktier, hedgefonder, kryptovalutor...).

I två inlägg tänkte jag nu gå igenom vad som hänt i portföljerna under året, aktier i detta inlägg och fonder och övrigt i kommande inlägg.

Sålt 2019
Duni
Johnson & Johnson
Nordea
Sampo
Swedbank
Hemfosa Fastigheter pref
Akelius pref

I efterhand kan man konstatera att jag nog kunde ha behållit Duni. Övriga har inte haft särskilt bra utveckling under året. Många gillar Johnson & Johnson men oro inför framtida stämningar fick mig till slut att sälja.

Eftersom bankaktier har sjunkit så mycket under året är de också bland de mest köpta under året enligt Nordnet. Många tror uppenbarligen på banksektorn på lång sikt, eller (mer troligt?) så tycker man bara det ser billigt ut. Jag tror inte vi har sett det sista av anklagelser om penningtvätt, stämningar och annat och håller mig därför borta från bank för tillfället.

Som varnande exempel kan man studera Danske Banks aktiekurs:


Stadigt sjunkande i två år i spåren av penningtvättsskandalen. För den som är riktigt långsiktig kan det förstås vara köpläge i banksektorn nu men av erfarenhet vet jag att jag inte brukar klara av att vänta ut långdragna nedgångar. Mycket lättare att vara långsiktig när kursen går uppåt 😀. 

Av naturliga skäl har också preffarna från Hemfosa och Akelius tyvärr fått lämna portföljen. Hemfosa blev uppköpt av SBB och Akelius löste in sin preferensaktie.


Köpt 2019
Walt Disney
Akelius D
Volati Pref
Sdiptech Pref

Förutom preffar är Disney det enda nya innehavet för i år. Av de 10 mest inkomstbringande filmerna för i år är 8 från Disney. Förutom de klassiska varumärkena äger ju Disney även Marvel och Star Wars. Disney+ lanserades i November och fick 10 miljoner prenumeranter på bara en dag. Den senaste siffran är 24 miljoner. Har svårt att se hur Disney inte skulle vara en bra investering kommande år.

2 kommentarer:

  1. Håller med om Disney, deras streamingtjänst ser lovande ut och de har en superfin portfölj med kommande titlar i vanlig ordning :) Lägg gärna till min nya blogg bland dina "bloggar jag läser" så kan jag även lägga till din :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Absolut, har lagt till den nu :-)

    SvaraRadera