måndag 30 december 2019

Köpta och sålda fonder 2019



I förra inlägget gick jag igenom vilka aktier som hade försvunnit och tillkommit i portföljen under 2019 och nu har det blivit dags för fonder och ETF:er.

Sålt 2019
DBX MSCI WORLD ETF
Atlant Multi-Strategy
Pacific Multi Asset A
TRACK GULD AVA

DBX MSCI WORLD ETF är en börshandlad fond som följer indexet MSCI WORLD, jämförbar med andra breda globalfonder. Jag har numera globalfonder i andra portföljer (se nedan) så den kändes överflödig.

Jag har sålt hedgefonderna Atlant Multi-Strategy och Pacific Multi Asset A och har nu endast kvar Atlant Oppurtunity bland hedgefonderna. Den är jämförbar med Atlant Multi-Strategy men har gått lite bättre i år och haft en jämnare utveckling historiskt.

Pacific Multi Asset A har gått mycket bra efter att den nya förvaltaren tog över i juni så med facit i hand kunde jag nog haft kvar den fonden. Ser ut att vara tyngre viktad mot ädelmetaller än tidigare så för den som vill öka sin exponering där kan det kanske vara något att titta närmare på.

Slutligen har jag sålt TRACK GULD AVA och bytt det mot ETF:er med underliggande fysiskt guld.

Köpt 2019
AuAg Silver Bullet (huvudportföljen)
BITCOIN XBT (huvudportföljen)

Lysa 80/20
Lysa 80/20 hållbar

Nordnet Superfonden Sverige (Golden Butterfly)
SPP Aktiefond Global A (Golden Butterfly)
WisdomTree Physical Gold (VZLD) (Golden Butterfly)
Spiltan Räntefond Sverige (Golden Butterfly)

WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR) (Golden Future)
SPP Global Plus A (Golden Future)
DNB Teknologi (Golden Future)
Swedbank Robur Access Asien (Golden Future)
Save Earth Fund (Golden Future)
DNB Health Care (Golden Future)

Atlant Opportunity (SAVR)
Aktie-Ansvar Saxxum Aktiv (SAVR)
Swedbank Robur Fastighet (SAVR)
PriorNilsson Realinvest A (SAVR)
SPP Aktiefond Stabil (SAVR)

Ja det har blivit en del fondköp under 2019 kan man väl säga... jag har faktiskt fler olika fonder än aktier nu. Jag får det till totalt 21 stycken + Lysa. När man ser det uppställt så här så finns det vissa överlapp med ett antal snarlika globalfonder t ex men det beror på att det är olika portföljer och jag vill kunna ombalansera de oberoende av varandra på ett enkelt sätt. Golden Butterfly ska t ex alltid bestå av 20% globalfond.

Efter många om och men lanserades till slut Eric Strands nya fond AuAg Silver Bullet som ger exponering mot silverbolag. Mycket hög risk och stora svängningar i fonden men intressant för den som tror på stigande ädelmetallpriser kommande år. 

På tal om svängningar så har jag också en mycket liten position i Bitcoin via BITCOIN XBT på Avanza. Jag brukar fylla på lite när den ligger -30%, det säger väl det mesta. Uppsidan ser jag som mycket stor så jag har gärna en liten del (cirka 0,5% av totalt sparande) i Bitcoin.

Under året har jag öppnat konto på Lysa, först den breda portföljen med över 6000 innehav och när det lanserades även den lite smalare hållbara portföljen. En stor del av nysparandet under 2020 kommer troligen gå till Lysa.

På Nordnet har jag under året startat två portföljer tungt viktade (30%) mot guld. Här har jag valt ETF:er med underliggande fysiskt guld. Någon motsvarighet finns tyvärr inte på Avanza. Den ena portföljen är en klassisk Golden Butterfly med aktier, obligationer och guld och den andra är inriktad på guld och megatrender.

Slutligen har jag under året öppnat ännu ett konto och startat en ny portfölj på SAVR som erbjuder lägre avgifter på många aktivt förvaltade fonder.

2020
Ytterligare två fonder jag funderar på att ta in är AMF Aktiefond Småbolag i Golden Butterfly och Proethos Fond i Golden Future. En Golden Butterfly ska ju egentligen ha 20% i småbolag vilket jag har använt Nordnet Superfonden till. Med globala mått är många svenska företag småbolag så det bör fungera hyfsat men kanske ännu bättre att dela upp de 20% mellan superfonden och en småbolagsfond.

Proethos fond har jag tittat på tidigare men avstått från att köpa pga kort historik och att en mycket stark uppgång under året gjort det svårt rent psykologiskt. Nu står den förstås ännu högre än senaste jag tittade på den men förutom(?) det finns det mycket att gilla med fonden - bra spridning på innehav och länder, relativt låg avgift, innehåller 20% (gröna) obligationer vilket ger lite lägre risk osv.

Förutom ovanstående eventuella ändringar ska jag försöka att inte ändra så mycket i fondportföljerna under 2020, tanken är ju att de ska vara ganska passiva och bara ombalanseras 1-2 gånger per år. Vi får se hur det går med det 😀.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar