tisdag 12 november 2019

Premiär för Disney+



Idag har Disneys nya streamingtjänst Disney+ premiär i bland annat USA och Kanada. För den som missat det får man tillgång till ett stort utbud från Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Gepographic till en låg prislapp. Månadsabonnemang går på 6,99 USD och med årsabonnemang får man lite rabatt och betalar 69,99 USD eller cirka 57 kronor/månad.

Vid lanseringen (dvs idag) ska cirka 500 filmer och 7500 avsnitt av tv-serier finnas tillgängligt.

Den 31 Mars blir det europeisk premiär med lansering i bland annat Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Om det även innebär lansering i Sverige samma datum eller om det blir senare är än så längre oklart.

Som jag skrivit tidigare så tror jag mycket på Disney+ och det är en stark anledning till att jag investerat i bolaget. Jag har satt målvikten till 2% av portföljen.

Som konsument kan man förstås tycka att det är en lite tråkig utveckling när man måste ha en uppsjö olika streamingtjänster. Netflix för det breda utbudet, HBO för kvalitetsserier, Disney+ till barnen (och Star Wars fans) och varför inte Mubi för kvalitetsfilm.

Man kan fråga sig hur många streamingtjänster som kommer överleva i längden men att Disney+ med sina minst sagt starka varumärken kommer klara sig känns inte som någon högoddsare.


Vill man t ex se Star Wars i framtiden kommer man behöva Disney+. Det räcker för mig som argument.

2 kommentarer:

  1. Du glömde Apple TV+! Inte värst stor än dock...

    Disney+ kan ju bli en hit för barnen och star wars till pappa om det inte blir för sent som filmer kommer dit...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja det finns en uppsjö till :) Apple TV+ är en av de jag tror kan få svårt att hävda sig mot Netflix, Disney+ och HBO (Max).

      Radera