tisdag 29 oktober 2019

Trinelån #17



I december 2018 började jag investera i Trine. Från början var ambitionen att sätta en liten summa i varje nytt lån som dök upp på Trine men efterhand har jag landat i 100 euro i ett lån per månad. Totalt har jag hittills investerat 1700 euro utspritt över 17 lån och 9 olika företag.

I tidigare inlägg har jag skrivit mer om investeringar i Trine och vilka risker som finns.

Den senaste investeringen blev återigen 100 euro till Daystar Power, den här gången i Ghana. Räntan är 7% över 3 år. Den här gången hade det hunnit komma in hela 54 euro på kontot sedan förra investeringen vilket då används som del i betalningen till det nya lånet.

Det börjar märkas att jag har ett antal lån ute, ränta och återbetalningar kommer numera in flera gånger i månaden.


Förra gången skrev jag att jag hoppades på ett lån som inte var från Pawame eller Daystar Power, helt enkelt för att sprida riskerna då jag har investerat mest i lån till de företagen. Så blev det alltså inte när det enda lån som finns tillgängligt just nu är till Daystar Power.


Eftersom det än så länge är små belopp spelar det som tur är inte så stor roll, bättre lycka nästa månad förhoppningsvis...

Den snittränta Trine redovisar har nu höjts från 6% till 7,6%, troligen för att fler väljer att investera större belopp. Investerar man mer än 1000 euro i ett enskilt lån får man nämligen cirka 2% extra, t ex 9% istället för 7% i fallet med Daystar Power.

När Trine-portföljen har växt sig lite större kan jag tänka mig att utnyttja det någon gång per år.

Vill du själv testa att investera i Trine kan du använda följande länk så får både du och jag 10 euro att investera för. Minsta investering är 25 euro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar