torsdag 31 oktober 2019

Guld vs bitcoin


Dagens tips är en "debatt" mellan Anna Svahn och Eric Wall där guld ställs mot bitcoin. Guld och bitcoin har ju en del egenskaper gemensamt så som att det finns en begränsad mängd och att det kan fungera som en hedge under osäkra tider. Därav kallas bitcoin ibland för "digitalt guld" eller ibland, lite nedlåtande, "guld för millennials".

Vad man kommer fram till ska jag låta vara osagt, titta själva 😃.

Mina investeringar i guld och ädelmetaller utgörs framförallt av ETF:erna WisdomTree Physical Gold och WisdomTree Physical Swiss Gold på Nordnet. Jag har också en del i fonden Pacific Precious på Avanza. Av mitt totala sparande är drygt 5% exponerat mot ädelmetaller och jag kan tänka mig att öka några procent till.

Sedan augusti har jag också en mycket liten exponering mot bitcoin i form av trackern BITCOIN XBT på Avanza. Jag har satt gränsen till 0,5% av huvudportföljen tillsvidare. Bitcoin är mycket volatilt och det är anledningen till att jag inte vågar ha särskilt mycket större andel än så. Som mest har jag legat cirka -30% på innehavet och då passade jag på att köpa lite mer. Just nu ligger jag ungefär +-0.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar