torsdag 24 oktober 2019

Köpt och sålt


Jag håller mig till den mall jag tog fram för ett tag sen vilket innebär att jag systematiskt säljer och köper innehav som ligger felviktade.

Jag har slutligen ökat i Consolidated Edison och Procter & Gamble så att de nu ligger på "rätt" vikt om 2% vardera. I fallet med P&G skedde det för en gångs skulle med bra timing då det gjordes innan rapporten, efter det har aktien stigit cirka 5%.

När det gäller Johnson & Johnson sålde jag till slut av hela innehavet, framförallt pga de ökade riskerna i bolaget i och med kommande stämningar. Pengarna från försäljningen gick delvis in i DNB Health Care där jag nu har ökat vikten från 2 till 3%. En del har också gått till att fylla på i Castellum och Gjensidige som båda dippade runt 5% nyligen.

I Castellums fall berodde det på svaga siffror från konkurrerande fastighetsbolag vilket drog med sig hela sektorn. Oklart(?) vad det berodde på i Gjensidiges fall, rapporten såg bra ut.




Som synes är det just nu bara Sdiptech pref som jag tycker jag har lite får låg vikt i. Inlösenkursen är dock satt till 105 kronor så jag får fundera över om det är värt risken att köpa till över inlösen. Ett alternativ är förstås att ändra målvikten till nuvarande 1,5% eller kanske tom 1%.

Sampo meddelade idag att de kommer sänka utdelningen, från nuvarande 2,85 euro till 2,1 - 2,3 euro. Sampo har jag haft uppe som säljkandidat några gånger och nu är väl frågan om det inte är dags att riva av plåstret. Som jag skrivit tidigare är huvudanledningen till att äga Sampo den höga utdelningen.

Sampo är storägare i Nordea vilka rapporterar en miljardförlust idag, till följd av engångskostnader förvisso. Kommande år ser tuffa ut för Nordea och därmed för Sampo.

Säljer jag Sampo går sannolikt det mesta in i övriga portföljer.


5 kommentarer:

  1. Måste tyvärr säga att jag tycker din strategi är obegriplig. Du "auto" säljer alla vinnare och "auto" köper alla förlorare.

    Enda gången din strategi ens skulle kunna vara i närheten av att fungera är om hela din portfölj består av enbart "vinnare", vilken ingen investerare bör vara dum nog att tro.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, så kan man se det förstås. Jag ser det mer som att jag skalar av lite i det som är övervärderat och ökar lite i det som är undervärderat.

    Såklart det bara finns vinnare i portföljen, varför ha något annat? ;-)
    De som jag inte bedömer vara vinnare åker ut, idag sålde jag hela innehavet i sampo t ex.

    SvaraRadera
  3. Hur exakt kommer du fram till att ett företag är övervärderat för att det växt så att det upptar 4% istället för 3% av din portfölj?

    Följer alla dina företag exakt samma konjunkturcykel och är beroende av exakt samma externa saker i övrigt? (ränta, världsmarknadsläge, råvarupriser, skatter etc etc)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en vedertagen strategi och kallas att ombalansera portföljen...

      Radera
  4. Att ombalansera portföljen säg en gång om året eller lite då och då är en sak, att militant göra det varje månad för att nått stuckit iväg med en halv procent är att göra sig själv en björntjänst.

    SvaraRadera