måndag 21 oktober 2019

OMXS30 ATH



Idag stängde indexet OMXS30 på 1725 vilket är är den högsta nivån någonsin. Förra toppen var i april 2015.

Den som satte in alla sina pengar i Stockholmsbörsens 30 mest omsatta aktier i april 2015 har alltså fått vänta 4,5 år för att få uppleva ett nytt ATH. Nu tar ju inte indexet hänsyn till utdelningen så man har gjort ungefär +17% om man t ex satte pengarna i Avanza Zero vid den förra toppen.

Närmare 4% per år om man gick all in vid den förra toppen alltså, inte så tokigt ändå. Den som har spridit ut köpen genom att köpa lite varje månad har sannolikt fått betydligt bättre avkastning.

Vad detta visar är att man inte behöver vara rädd för att köpa på toppen om man är långsiktig, särskilt inte om man månadssparar.

Stockholmsbörsen är i och med detta cirka +25% för året. Min egen portfölj har i vanlig ordning ingen chans att hänga med utan ligger och skvalpar runt +16%. Den är ju konstruerad för att klara nedgång betydligt bättre än uppgång och innehåller en del preffar, räntefonder och hedgefonder så det är inte så konstigt.

När en nedgång väl kommer bör den å andra sidan klara sig desto bättre. Vilken risknivå man klarar av är upp till var och en men personligen skulle jag inte känna mig bekväm med att ligga 100% i aktier just nu.

För mig är det jobbigare med en nedgång på 20% än vad det är roligare med en uppgång på 20% helt enkelt.

Jag kommer inte göra några förändringar i min strategi just nu utan fortsätter månadsspara som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar